Wednesday, September 15, 2010

Gado-gado hari raya

   Sehari dua ini sana sini orang bercerita tentang Memek(Memey) dan Norman bertunang.Di mana-mana suratkhabar pun ada berita dia orang.(Akhbar Tamil dan Mandarin takde kot sebab aku manalah baca dua-dua tu).Menyampah gilerrrrr!!!!Memanglah dia orang tak de kena mengena dengan aku tapi Memek tu orang Johor.Orang FELDA lagi.Buat malu negeri je.Orang suratkhabar pun satu hal.Seolah-olah beria nak promosi spesies tak tahu malu perosak nama baik macam tu.Nasib baiklah sekarang tengah panas berita pembunuhan Dato Sosilawati dan 3 rakannya.Kalau tidak lagi berlambaklah berita si Memek tu.Sebagai manusia biasa aku tak dapat lari dari rasa menyampah yang amat sangat sampaikan aku termimpi-mimpi si Memek tu dibunuh kejam seperti Dato Sosilawati.

   Hari ini bila aku baca akhbar, aku rasa nak tergelak pun ada.Beria si Memek tu bertunang rupa-rupanya si tunangnya tu masih berhutang wang hantaran dengan bekas isterinya.Bukan banyak pun tapi tak mampu nak bayar.Berlagak saja lebih.'Memey pelengkap hidup saya' kata si tunang.Padanlah tu, saling melengkapi seperti buku dengan ruas.Kahwin dah beranak pinak dan dah bercerai 2 tahun pun hutang wang hantaran masih terhutang.Spesis lelaki cap apa tu?Nasib baiklah tak semua lelaki macam tu walau pun sebenarnya mungkin 80% sewaktu dengannya.Sebab itu kadang-kadang aku rasa tak perlu lelaki dalam dunia ni kalau cuma jadi makhluk perosak setaraf tikus!

  Di samping berita si Memek yang boleh membuatkan aku muntah hijau, berita pembunuhan Dato Sosilawati dan 3 rakannya pula membuatkan aku mengalir airmata.Begitu hina mayat mereka diperlakukan sedangkan sewaktu kejadian mungkin keempat-empatnya sedang berpuasa.Tiada langsung perasaan belas kasihan sebagai sesama manusia.Kalau setakat bunuh mungkin boleh lagi diterima akal tetapi disembelih, dilumur najis lembu dan dibakar benar-benar satu penghinaan.Nasib baiklah rakyat Malaysia berpendidikan tidak seperti di negara jiran.Kalau tidak mungkin berperang saudara Melayu dan India.(Selisih malaikat 44, minta dijauhkan kerana ramai anak didikku berbangsa India dan aku sayangkan mereka)

  Sebelum isu Memek dan pembunuhan Dato Sosilawati ,negara digemparkan dengan demonstrasi Bendera di Indonesia.Habis kedutaan Malaysia di Indonesia diceroboh.Dinding kedutaan dilumur najis.(Tak sangka pengotor giler orang sana!Sampai sanggup pegang dan main najis!)Jalur Gemilang dibakar.(Banyak juga Jalur Gemilang dijual di sana ya. Atau pun orang sana susah payah buat Jalur Gemilang untuk dibakar.Bodoh punya kerja!)Aku pun ikut angin satu badan sampaikan sampai satu peringkat dengar dialek sana pun aku rasa nak terkeluar isi perut!(Ironinya aku masih lagi rindu pada watak-watak Bang Jack, Barong, Chelsea,Juki,Asrul,Azam,Ustaz Feri dan Aya dalam Para Pencari Tuhan.)Tetapi warga Malaysia orang berpelajaran maka sampai saat ini aku masih lagi berbelanja di kedai orang Aceh ( kebetulan ganteng tenan wong nge!)

  Fuh!Seminggu tak berblogging seperti setahun ku rasakan.Padat termuat segala cerita di benakku umpama ketupat nasi terlebih isi.Tunggulah.... ada kesempatan ku tulis lagi.Mudah-mudahan apa yang baik jadi pedoman dan yang buruk jadi sempadan.Apa-apa pun aku bangga sebagai anak Malaysia.Aku hargai kemewahan dan keamanan yang ku kecapi.Katalah apa saja... semua dapat kubeli ( Kalau cukup duitlah maksudnya tu ) Maka bersempena dengan Hari Malaysia yang akan disambut pada 16hb September iaitu esok aku merancang untuk makan luar malam ni ( Tetapi maaf kerana seminggu berhari raya puas makan masakan Malaysia maka malam ini aku merancang untuk makan makanan Siam ....Made in Thailand....Bukan aku tak sayang Malaysia tau!)

Jumpa lagi!


0 comments:

Post a Comment