Tuesday, October 19, 2010

Aku sayang kamu



Biar siapa atau apa pun ibu itu, kasih pada anak tak akan pernah musnah
" Yang!Demam ke?"
" Saya sakit perut.Salah makan apa entah!"
" Nanti teacher ambilkan ubat."

   Itulah dialog antara aku dan seorang anak didikku.Seorang pelajar lelaki tingkatan 2 yang agak lembut sedikit tetapi sangat baik hati.Dengan segera ku ambil balsam panas dan ku berikan padanya.Sambil menggosok-gosok perut, anak didikku tak lepas memandang ke wajahku dengan muka sedikit berkerut.


"Awak ni kenapa?Pandang teacher macam bertahun tak jumpa.Perut awak makin sakit ke?"
"Taklah teacher!Saya peliklah.Minggu lepas kan teacher kata tak nak cakap dengan saya sebab saya tarik muncung panjang bila teacher tak bagi ke tandas!"
"Ye ke!Alamak!Teacher lupalah!"

   Tiba-tiba aku rasa gelihati sendiri.Langsung aku tidak teringat rajukku minggu lepas.Aku tak mampu menyimpan amarah dalam hati.Melihat aku tertawa, anak didikku ikut tertawa sama.Minggu lalu beria-ia dia menarik muncung panjang bila aku tak izinkan ke tandas.Bukan membuang hajat tetapi hanya membetulkan rambut katanya.Aku pula mengejarkan waktu kerana bimbang tak habis ulangkaji peperiksaan yang menanti.

"Maknanya teacher tak marahlah ni?"
"Macam mana nak marah sebab teacher geli hati teringat muncung awak panjang 4 inci"
" Ala.... teacher ni!Aduh...perut sakit lagi"
"Haa... lawan cakap teacher lagi tulah sakit Allah beri"
"Maaf teacher.Janji saya tak buat lagi"

( Anak didikku!Aku juga seperti ibumu yang tak mungkin menyimpan dendam kerana jauh di lubuk hati aku sayang anak didikku seperti anakku sendiri )


1 comments:

ghost said...

jadi teacher mana leh dendam2 ngan anak murid.dah tugas kita kan...good teacher.

Post a Comment