Thursday, October 21, 2010

Ingat!Setitik saja!

   Loceng tamat waktu rehat baru saja berbunyi.Berduyun-duyun anak-anak didikku menuju ke kelas masing-masing.Seorang dua masih mengunyah sesuatu di mulut.Ada juga yang masih memegang roti yang telah separuh dimakan di tangan.Beberapa orang sedang bergilir-gilir minum dari sebiji gelas tanpa mengira bangsa atau kelas.(Semangat 1Malaysia anak-anak didikku amat tinggi rupanya.)

   Aku juga sedang bergegas ke kelas dengan beg di bahu ku galas.Tiba-tiba aku terhidu sesuatu yang amat kuat sekali.Bau yang ku hidu amat ku kenal kerana telah sebati dengan diriku berbulan lamanya.Ku teruskan juga langkah dan mula memanjat tangga.MasyaAllah!Hampir hilang nafasku dek kuatnya bau yang baru ku hidu.Andai tadi baunya amat ku kenal sekali namun bau yang satu ini tak pernah aku hidu.

   Ku toleh ke belakang dan ku lihat seorang anak didikku sedang asyik mengoles sesuatu ke baju.Ku rapati dan ku dapati rupa-rupanya hampir setengah botol dilumur.

" Yang!Sapu apa tu?"
" Minyak wangi!"
" Kenapa sampai habis sebotol?"
" Laa... Tak boleh ke teacher? "
" Meh!Teacher tengok!One Drop Perfume rupanya!"
" Setitik je dah wangi nak oii!"
" Laa... iyeke?Manalah saya tau!
"Botol dia punyalah kecil!"
"Mana awak beli?"
" Rembat mak saya punya!" 

   Dengan senyum kambing, anak didikku menggaru kepala yang tak gatal.Dalam hati aku senang hati kerana anak didikku tahu 'menjaga diri'.Tidaklah ku hidu bau hapak peluh atau bau hanyir ikan dimakan.Wangi melampau tak ku hirau kerana aku senang melihat wajah anak-anak didikku yang ceria.

" Ingat tu!Lain kali setitik je"
"Iyalah teacher"
" Lagi satu....Guna yang khas untuk lelaki."
" Ada juga ke?Alamak!Jadi po****lah saya teacher!"
" Ha!Ha!Ha!" Anak-anak yang lain riuh tertawa.


Inilah rupa One Drop Perfume yang ku pasti ramai peminatnya.




0 comments:

Post a Comment