Saturday, November 27, 2010

Kalaulah aku....

   Melihat si Rapunzel yang jelita dengan rambut yang panjang mayang mengurai, tiba-tiba aku teringat pula kenangan di zaman kanak-kanakkku.Aku dulu hanya bersekolah kampung.Tinggal juga di kampung.Zaman TV hitam putih lagi.Maka aku amat teruja melihat gambar-gambar berwarna dalam buku-buku di perpustakaan sekolahku.

   Antara buku-buku yang sangat aku gemari adalah dongeng inggeris dan tentunya watak-watak puteri ciptaan Walt Disney.Aku sanggup tak makan pada waktu rehat asal dapat membaca dan menatap wajah puteri-puteri jelita yang ku sangkakan benar-benar wujud waktu itu.Hinggakan aku memasang angan-angan untuk menjadi seorang puteri bila aku dewasa.

   Minatku pada watak puteri terbawa-bawa hinggalah kini meski pun aku bukan gadis sunti lagi.Semasa di UKM, jika teman-temanku mengusung fail ke hulu ke hilir, yang ku usung adalah buku nota dengan kulit wajah pelbagai watak puteri.Hinggalah kini aku masih lagi obses dengan puteri.Oleh itu jadilah aku penggemar setia cerita-cerita dongeng seperti Ulik Mayang atau pun hikayat-hikayat Melayu lama.

Aku pernah berangan-angan untuk memiliki Prince Charming.

Yang ini pun wujud di zaman kanak-kanakku

Cinderella yang ingin sekai aku temui waktu aku kecil dahulu

Puteri-puteri yang pernah menjadi teman imaginasiku waktu kecil dulu.

Puteri-puteri Ulik Mayang yang membuatkan aku jatuh cinta pada Terengganu


Enchanted

Little Mermaid


3 comments:

ijatnuar87 said...

hehehe...puteri scarlett o'hara...nice name what...

ATIE said...

haha!kebanyakan kanak2 perempuan pun mcm tu k0t..

Anonymous said...

suker citer2 bedtime story nih... ^_^

Post a Comment