Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Monday, December 20, 2010

Indonesia?Mengapa tidak?

    Sebelum aku mula menulis entry pagi ini, aku mohon maaf sangat-sangat jika ada yang terasa hati dan ingin mengutuk aku.Bukan niatku untuk menyinggung perasaan anda.Walaupun kita sayangkan Malaysia, kita juga perlu tahu tentang negara orang, kan?Apatah lagi jiran kita, Indonesia.Walau pun rakyat Indonesia telah pernah melukakan hati kita dengan insiden Jalur Gemilang tersayang, kita perlu sedar bahawa tidak semua mereka berfikiran sama.Oleh itu izinkan aku menghabiskan entryku kali ini.Jangan salah faham dulu ye!Aku tetap anak Malaysia yang sangat sayangkan tanah tumpah darahku.Cuma aku punya kenangan indah tentang Indonesia.

   Kenanganku terukir semasa aku belum berlanggan ASTRO.Oleh kerana rumahku di selatan tanahair, maka dengan mudah aku dapat mengakses siaran TV Indonesia.Saluran yang paling aku gemari adalah SCTV.Bagiku ia cukup dekat di hati kerana mungkin aku juga orang kecil.
Logo SCTV(Mungkin telah bertukar kini)

   Bukan setakat program-programnya yang penuh info dan hiburan ( disebut infotainment) tetapi aku juga sangat sukakan iklan-iklannya ( lupa pula sebutannya di Indonesia)yang sangat kreatif.Program-program seperti sinetron 'Suci','Juragan Jengkol','Kiamat Sudah Dekat' dan siri-siri 'Beginikah rasanya....' menjadi kegilaan bukan saja warga Indonesia tetapi juga anak-anak di sini.Hinggakan ramai anak-anak seawal usia 5 tahun dapat berbahasa Indonesia dengan fasih.

   Saluran lain yang juga ditonton adalah RCTI dan TPI tetapi SCTV tetap menjadi pilihan utama kerana programnya yang sangat menarik.Di waktu itu anak-anak didikku sangat gemarkan penyanyi-penyanyi cilik Indonesia seperti Maissy, Enno Lerian, Joshua, Serina, dan ramai lagi.

   Semasa Ramadhan, sinetron Ramadhan sangat aku nantikan semasa bersahur kerana bukan saja penuh info tetapi juga dapat mnceriakan suasana dini hari yang sepi.Hingga kini aku masih rindukan 'Kiamat Sudah Dekat' dengan Kipli (Sakurta Ginting) anak Indonesia yang benar-benar berwajah Indonesia dan 'Kiamat Sudah Dekat' dengan 'Juki, Chelsea dan Asrul'.Bernostalgia lagi aku pagi hari ini.Tak mengapakan aku berkongsi kenangan?

Logo RCTV

Maissy yang ku kenal dulu

Joshua

Kipli Sakurta Ginting

Para Pencari Tuhan dengan Abang Jack, Chelsea, Juki dan Barong

Inilah Juki.
( Semua gambar ikhsan Cik Google)

Maaf ye jika nostalgiaku mengusik hati anda.Apa pun aku tetap anak Malaysia.

13 comments:

+akufobia+ said...

suka tengok time kecilkecil dulu.hee.

Sepatu Hijau said...

salam

hujan emas di negeri orang

hujan batu dinegeri sendiri..

Lelaki Ini said...

tak apa..
lain owg lain pndgan!

ummiarissa said...

memang tak semua pemikirannya sama..masing-masing berhak memberi pendapat...semua tempat ada orang jahat dan ada orang baik kan...

Encik MamaT said...

satu nusantara... sepatutnya seperti adik beradik kandung.. tetapi aada saja anasir yang tidak puas hati... ingin melaga2...

eko susilo said...

Hehehe.... tersanjung ni, ada yg sedang bernostalgia masa silam lagi :)

Sy sbg org indon dulu semasa merantau ke batam (dekat johor &s'pore) juga suka siarang tv mlaysia, sy suka siarang TV2 (klo tak salah) yang suka menyairkan film2 lama dg pelakon P.Ramli dan kawan2 > paling suka dulu "Pendekar Bujang Lapok".

Hingga kini sy banyak koleksi film2 malay macam filem nya awie dan ella// the best lah . . . .

Alin said...

Saya sependapat ngan awak...saya jugak penah cuba mau bane Indonesia ni..tapi sekejap jek..

memang iklan dorang sangat kreatif..apa yg menarik semua tentang iklan dorang semuanya tentang negara dorang..sgt best..

cara idup dorang pun penuh adap sopan..penuh keberkatan walau penuh kesusahan...

eh..eh..membebel pjg plak..lantak dorang yg benci mesia..sb masih ada yg bersyukur dpt ddk kat mesia...

salam akhir..salam perkenalan

seniman said...

Salam Scarlett. Maafnya. Setiap kali kita bercakap positif tentang negeri lain perlukah kita minta maaf? Terutama bila kita bercakap berkenaan negeri2 diNursantara.....

HASRUL NIZAM said...

Salam ziarah,
thanks saye dah folow blog awak, dan terima kasih lagi sekali sudi folow blog saye...

Bagi saye, golongan2 indonesia yg menentang Malaysia adalah golongan minoriti, padahal ramai di antara mereka begitu bersemangat melaungkan slogan perpaduan antara malaysia dan indonesia...

dan pensyarah saye di kampus yg amat saye hormati adalah dari indonesia, banyak ilmu saye dapat dari beliau... siap ade PHD dari Uni.al azhar, mesir... banyak contoh tauladan kite bleh blajar dari mereka...

syamsul rijal said...

sobat dari negeri tetangga ya...

grOundnUt said...

huhuhuuh...ketinggalan...kL tak dapat siarannyaa~

HASRUL NIZAM said...

Salam...
kite semua saudara serumpun, tak perlu gaduh-gaduh... lebih baik kita bersatu dan sama-sama cari jalan untuk mencari kebaikan dan titik kerjasama antara 2 negara :)
Berat sama dipikul, ringan sama ditanggung... jangan kita biarkan anasir negatif mengganggu hubungan antara 2 negara :)

MissStiweeKava said...

Cerita paling dinantikan time bulan ramadhan mase kecik2 dulu sudah semestinya Lorong Waktu :) Ade lg tak ek skarang? Suka tgk Deddy Mizwar berlakon. Even die pelakon pun, tetap ade rase hormat sbb ilmu dia byk.

Let's have a break!