Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, December 21, 2010

Surat buat pemegang biasiswa JPA

                                                                     
                                                          6,Jalan Seri,
                                                          Taman Bersatu,
                                                          Johor Bahru.




Ke hadapan,


     Adik-adik ( atau anak-anak, bagi yang pernah menjadi anak didikku) pemegang biasiswa JPA.Semoga kalian berada dalam rahmat Allah hendaknya.


    Terlebih dahulu, izinkan aku menyusun jari sepuluh andai ada tutur bicara susunan kata-kataku yang menyinggung hatimu.

   Aku tahu ada antara kalian yang sedang menderita kini.Menderita biasiswa JPA  kalian masih lagi belum kalian terima.Aku tahu adik-adik blogger terutama dari UIA yang sedang mengeluh berat dek lewatnya biasiswa disalurkan.Bersabarlah.

   Janganlah sesekali kau marah atau cerca pihak pengurusan di universiti kalian.Bukan senang untuk berjaya.Kau tahu itu kan?Maka, berlapang dadalah menerima ujianNya.Aku dulu juga begitu.Oleh itu meski pun kini hidupku senang, takkan sesekali aku menggigit tangan orang yang telah memberiku makan.

   Oleh kerana kau rasa betapa susahnya mendapatkan wang, maka berjimat-cermatlah setelah kau punya.Gunakanlah sebaik-baiknya biasiswa JPA yang dikurnia untuk kecemerlangan kalian.Janganlah kalian tergoda dek mewahnya  kecanggihan kini.

   Kamera?Guna sajalah telefon yang ada.Aku percaya telefon kalian tentu lebih canggih dari kepunyaanku.Tak payahlah kau beli kamera canggih harga beribu kerana itu hanya membazir wangmu.Laptop?Boleh kau beli tapi janganlah asyik bertukar ganti.Berjimat-cermatlah kerana kau tentu tak mahu membebankan ibu dan bapamu andai biasiswamu telah berkurang.

   Akhir kata sebelum ku undur diri, sentiasalah sematkan di hati bahwa bukan senang nak senang.jadilah warga universiti dengan minda kelas pertama dan kecemerlangan kelas pertama.Semoga hidup kalian akan bahagia di mana juga kalian berada.Penutup bicara, kau lihat-lihatlah wajah orang yang memberimu makan agar suatu hari nanti kau akan menjadi insan yang mengenang budi.

   Sementara itu, bersabarlah dan izinkan aku pergi.Terima kasih.

Yang benar,
Scarlett O'hara
Sentiasa ingat ye!
Jangan sesekali kau gigit tangan yang telah memberimu makan.
Jadilah insan yang mengenang budi.



10 comments:

Rozuan Ismail said...

duit dari biasiswa JPA tu adalah duit kerajaan,,dan duit kerajaan tu adalah hasil duit rakyat bayar cukai..jadi,gunakanlah duit rakyat tu dengan baik

ummiarissa said...

sebut pasal handphone dan laptop,memang sesiapa je nak yang canggih,tapi harus lah praktikal kegunaannya...kalau tak berguna sangat tak yah beli yang canggih..betul tak?

Ahmad Tajuddin Abdullah said...

tapi,jgn jadikan biasiswa sbg alasan utk jadi pak turut...

iqbalhakimi said...

huhu..sebut sal jpa sedih..arrr..jpa akan ku kenang ..

HASRUL NIZAM said...

salam ziarah...

good entry, setuju sangat2... tapi bab duit lambat masuk tu biasa la.. ha3

mat dan mina said...

sbr2.....kene berpuasa la ni...hehehehe

mira_nas said...

setuju.. bukan senang nak senang..

Sepatu Hijau said...

salam


dunia sekarang hanya pandang kepada duit :)

penjejak.mimpi said...

Salam..

Bebudak skang ramai yang gitu.. terikut sangat dengan trend...

Cik Jannah said...

sokong2! :)

Let's have a break!