Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, January 18, 2011

10 sebab mengapa aku suka kartun!

    Tengok kartun?Eeiii!Macam budak-budak je!Itulah kata-kata yang biasa aku dengar bila orang dewasa macam aku sukakan kartun.Tapi tak salahkan?Aku berani kata tak salah kerana kartun juga boleh memberi manfaat kepada kita.Antara faedah menonton kartun adalah :

1.Mengajar nilai-nilai kekeluargaan dan kasih sayang.
Contohnya Upin dan Ipin ni.


2.Mengajar tentang nilai sosial dan budaya masyarakat kampung suatu waktu dulu seperti Kampung Boy atau Budak Kampung ni.


3.Menerapkan nilai muhibbah atau 1 Malaysia seperti kartun Usop Sontorian ni.


4.Menanamkan semangat juang yang tinggi seperti watak dalam Anak-anak Sidek ni.


5.Kartun Sin Chan pun sebenarnya dapat membentuk nilai tanggung jawab antara anggota keluarga.

6.Kartun Doraemon memberi kesedaran bahawa untuk berjaya kita perlu sentiasa berusaha.Tiada jalan pintas menuju kejayaan.


7.Tom and Jerry memang selalu bergaduh tetapi akhirnya mereka berbaik-baik semula.Maknanya kartun ni menggalakkan kita supaya saling memaafkan.



8.Shaun the Sheep mengajar kita untuk sentiasa berfikir dan mencari jalan untuk menyelesaikan apa juga masalah. Pepatah 'If there's a will, there's a way' diterapkan dalam setiap tayangannya.


9.Wonder Pets?Semua orang tahu yang ia menyuntik semangat kerjasama hinggakan taglinenya 'Apa yang penting?Kerjasama....', menjadi sangat popular.


10.Kartun ni mengingatkan kita supaya patuh pada arahan tuan kita.Contohnya si Sylvester tu walau pun nak sangat membaham si Tweety, tapi tetap patuh pada arahan tuannya supaya tak mengganggu Tweety.


Macam mana?
Betul tak?
Betul!Betul!Betul!
( Semua gambar khazanah Cik Google)

3 comments:

IeDa said...

I loiikkee!!!

grOundnUt said...

kacang pon sama...suka tengok katun...sbb kacang dah 11 tahun wat komik dan katun...wahh..mata pon dah pening tengok kaler² katun ni...^^

hakeR said...

saya pun suka kartun jugak.... papa je tak bagi saya tengok...

Let's have a break!