Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, January 25, 2011

Bestnya jatuh cinta....

Gambar pinjam daripada cahayacinta.com

iamfarahzila.blogspot.com yang jatuh cinta bukan aku

     Apa pendapat anda sekiranya cikgu-cikgu mengajar tentang cinta di sekolah?Bukan untuk pelajar sekolah rendah tetapi pelajar remaja tingkatan 4.Tentu seronokkan?Tentulah kerana anak-anak 16 tahun tentu telah atau pernah diketuk oleh cinta hati mereka.Ibu bapa marah?Ah!Peduli apa aku kerana bercinta itu perkara biasa.Semua orang bercinta.Hatta merpati pun bercinta.Orang akan saman aku?Eeeii!!!Apa aku nak takut kerana kerajaan mesti sokong aku punya.

   Mula-mula, aku minta anak-anak murid aku menyanyikan sebuah lagi cinta.Mereka pilih lagu Bila Cinta.Aku suka lagu tu jadi aku pun menyanyi sama.Jiwang gitu.Kemudian aku pun mula cerita tentang cinta dan bercinta.Aku juga ajar tentang bagaimana untuk memilih cinta terutamanya anak-anak yang perempuan.Jangan sampai tersalah memilih cinta.( Aku gila kerana terlebih berani mengajar tentang cinta?) Jangan marah dulu kerana sebenarnya ia termaktub dalam sukatan pelajaran B.Inggeris Tingkatan 4.Tak percaya?Tu tengok di bawah tu! What a beautiful poem!(Tapi kenapa Indonesian poet.Lain kali pilihlah Malaysian kalau tak aku boikot tak nak mengajar!Baru tau!)

He Had Such Quiet Eyes

by Bibsy Soenharjo

He had such quiet eyes
She did not realise
They were two pools of lies
Layered with thinnest ice
To her, those wuiet eyes
Were breathing desolate sighs
Imploring her to be nice
And to render him paradise
If only she’d been wise
And had listened to the advice
Never to compromise
With pleasure-seeking guys
She’d be free from ‘the hows and whys’
Now here’s a bit of advice
Be sure that nice really nice
Then you’ll never be losing at dice
Though you lose your heart once or twice
SYNOPSIS

In this poem, the poet talks about the betrayal of a young girl’s feelings for a man. She believes in his sincerity to her as he had pleaded to her to surrender to him. She is taken in by his quiet eyes. If she had listened to advice about men who seek  pleasure, she would not be in this situation. The poet advises all young girls to be careful and not be betrayed by men.


p.s: sambil menaip ni aku dengar lagu 'Sofia Jane'
( Bestnya jatuh cinta.....)

3 comments:

sicomot-comel said...

haha.
tuan tanah dalam mood jiwangge..
keh3

MOH KEMBARA said...

Salam Scarlett, kalau ada subjek cinta kat sekolah, gerenti bebudak rajin ke sekolah!

.::cintabungablogspot::. said...

mmg best dear,tp skitnyer bile putus cinta pulak kan :(

Let's have a break!