Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, January 18, 2011

Ikan singgang untuk Atok.

    Entry kali ini khas buat atok takde gigi.(Jangan marah ye tok.Gurau je).Kenapa untuk Atok?Sebab atok tanya macam ni semalam :  wah, mokasih banyak2....sodap tu...tapi ikan singgang tu cmno ek!Jawapannya begini tok!

   Ikan singgang adalah sejenis hidangan berkhasiat yang seimbang dan sangat lazat.Mengapa seimbang?Ini kerana biasanya aku tambahkan sayur seperti kacang bendi atau tomato dalam ikan singgang tu.Tak pun lada besar hijau dan merah.Selain memberi warna, lada tu sedap dibuat ulam.(Lada kecik boleh juga tapi aku tak tahan pedas!!!)

   Ikan paling lazat dibuat singgang ialah ikan belanak terutama sekali belanak yang fresh aka baru ditangkap.(Tapi mana nak cari kan?) Tak tahu ikan belanak?Tengok gambar kat bawah tu yang dipinjamkan khas oleh blog.joins.com.




   
Lebih kurang macam ni le ikan singgang aku tu.Gambar pinjam dari resipikitia.blogspot.com

   Cara masak ikan singgang stlye aku senang je.Ambik bawang besar, halia dan kunyit.lepas tu hiris.Lepas hiris letak dalam periuk.Tambahkan lada besar, tomato atau bendi.Perahkan air asam sikit.Kalau ada belimbing buluh pun sedap jugak.Lepastu didihkan.Dah didih masukkan ikan dan didihkan lagi.Garam ajino jangan lupa.Gula jangan taruh pulak ye.Haaa... dah pun siap tok!

    Ikan singgang Terengganu pulak aku tengok dia orang letak bawang putih.Tapi singgang dia orang pun sodap.Tak caya tanyalah orang Ganu.Lebih-lebih lagi bila cicah budu.Mak mentua lalu pun tak nampak.(Apa dia?Oooo!Memang aku orang Johor tapi budu tu sedap ooo tak kiralah asal dari mana pun kan? )

Singgang ni singgang Terengganu kot.Nantilah aku tanya srsfeqah.fotopages.com sebab gambar ni dia punya.

Inilah budu yang sedap dicicah ikan singgang tu.Tak caya tanya ateha.blogspot.com.

Ok.Atok dah faham sekarang?Lepas ni atok bolehlah mintak tolong nenek buatkan.
p.s: Atok ni orang Perlis kan?Kat sana takde singgang ke tok?

1 comments:

Suhami Ahmad said...

Hihi...macih...sodapnyo yang cicah budu tu...kompem atok kasik licin itu mangkuk klu dapek tu....haish, atok bukan orang perlis lah....atok orang kelantan :P

Let's have a break!