Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Saturday, April 23, 2011

Cinta dan keju

   Cinta itu indah.Kata-kata kononnya romantik yang aku dengar zaman sekolah dulu.Ceh!Indah konon!Cinta itu perangkaplah!Silap haribulan engkau terperosok jauh ke jurang dalam yang bakal merobek dada dan menikam jantungmu!Jangan senang-senang percaya pada indahnya cinta.Ibarat kaca, dipandang cantik dipegang luka.Cinta itu cuka getah bukan gula-gula getah.Cinta ibarat sekuntum mawar yang cantik dipandang tapi berduri bila dipegang.Jadi jauhkan dirimu dari cinta.

  Petikan di atas khas buat anak-anak didikku yang memang besar-besar tapi tetap kecil kerana belum cukup umur.Aku geli geleman bila nampak anak murid aku berdua-duaan.Dulu berdua-duaan di shopping complex depan sekolah sekarang depan bilik darjah!Tak boleh jadi ni.Bercinta boleh tapi dalam hati cukuplah.Tak payah dok tunjuk, bertonyeh berdua kalah orang laki bini.Itu semua keindahan sementara.Tak ke mana cinta yang ibarat aiskrim cornetto yang bila-bila akan cair.Ibarat menghulur kepala di tali gantung!Ibarat lengkung atau agar-agar yang belum keras.Terlanggar sikit je tumpahlah dia. 

   Kalau dulu anak-anak ubun-ubun lembik asyik bercinta, alamat naik tangan ke pipi.Tapi zaman sekarang, ibu bapa pulak lebih-lebih buat promosi.'Anak saya tengah bercinta dengan si polan cikgu.Baik budak tu.Boleh buat menantu.Anak orang kaya pulak". Garu kepala aku!Ingatkan emak ayah tak tau.Rupa-rupanya saban hari bertunggu tangga di rumah.Sebab tu kat sekolah tak kisahpun bila cikgu marah.Dapat lesen besar emak ayah.Habis tu macam mana cikgu nak didik supaya utamakan pelajaran dari cinta?Kalau kandas exam sebab asyik berkepit cikgu juga yang dipersalahkan.

Inilah cinta dari sudut pandanganku yang rabun bermata empat ni.
Warnanya je indah ( ada warna favourite Justin Bieber lagi) tapi hakikatnya buruk sebab berlubang-lubang.Sekali pandang macam keju pun ada.
Jadi JAUHILAH CINTA
( kepada budak tak cukup umur.Yang dah cukup tu, go ahead)


Tengok keju tu.Burukkan?Ada makhluk perosak pulak tu.

Bila rasa nak berdating je, cuba gambarkan gambar ni.
Mesti tak jadi dating punya!!!

[Gambar pertama hak milik aku, sebab aku yang lukis.Gambar yang lain, selongkar rumah Cik Google]

3 comments:

Freaky said...

emm kurang jelas dengan entry ni.. huhu

^ai-mie : 아이-미^ said...

keju itu buruk dan... busuk? tapi sedap bila makan... (tiada kaitan dengan cinta.. wee~)

Ayie said...

keju, sedap buat piza.. ^^

Let's have a break!