Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Sunday, July 31, 2011

Ni botox yang tak pakai cucuk punya!

    Esok dah nak puasa.Semua orang gembira.Tapi aku entahlah.. rasa sedih pulak.Tu belum raya lagi tu.Tapi takpelah.Dengan melihat kebahagiaan orang lain, aku harap, aku pun dapat ikut bahagia.Bila cerita tentang puasa, aku teringat betapa enaknya berbuka dengan nekbat.Bagi orang pantai timur, tentu kenal nekbat tu apa kan?Tapi orang Johor dan tempat-tempat lain tentu tak tau.Jadi, aku kenalkan apa itu nekbat.


Macam nilah lebih kurang rupa nekbat.Kalau nak tau lebih lanjut, silalah ke SINI sebab gambar ni hak milik dia.

   Nekbat ni rupanya macam bahulu.Tapi rasanya tawar ( kalau tak silap).Bila nak makan, rendam dalam air gula yang dibubuh pandan.Lepas tu barulah manis dan lazat.Selain nekbat, aku juga teringin nak merasa air nira macam yang dijual di pantai Kelulut masa aku tinggal di Rhu Muda dulu.

Nilah air nira.Cerek warna tembaga cam tu pun mengingatkan aku pada Terengganu.
Gambar ni aku pinjam daripada fauzana

     Sekarang, aku di Johor jadi tak dapatlah aku nak merasa nekbat dan air nira time berbuka.Tapi takpe sebab ada makanan lain di Johor yang jadi favourite aku iaitu....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
.... botok! (Bukan botox ye.Botox yang ni tak pakai cucuk!)
Gambar ni pun pinjam.Aku pinjam dariduniaresipe.blogspot.com

dan juga
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

... air katira ( ni air FIRE punya)



5 comments:

Ummi said...

sedapnya air nira tuu...

KERTAS A4 BLOG said...

Huwaaa... meleleh da ayaq liuq nii... sedap sunggoh!

cik chinta said...

di sini ape pon takde..T_T

fiq. said...

wah, pelik2 je makanan, tak pernah nakmpak, yang nekbat tu, geram arg tengok, hahahah

LydSunshine said...

Scarlet, i hetchu. Nekbat itu sungguh susah utk ditemui di KL ini.... Slurpppss...

Let's have a break!