Tuesday, July 26, 2011

Post mortem Segmen Kritik blog dengan Ben Ashaari

  Setelah diteliti komen-komen yang masuk di Segmen Kritik Blog bersama En.Ben Ashaari, dapatlah aku membuat kesimpulan + post mortem akan beberapa perkara / penambah baikan buat blog Scarlett's Petals ni.

1.Blog Archive : KENA BUAT SCROLL BAR. Dengan rendah hati, aku tak tau nak buat tapi aku akan cuba tanya pada mana-mana blogger yang sudi membantu.Aku dah lama perasan tentang benda ni.

2.Iklan Nuffnang yang atas sekali tu tak center : Yang ni Spekhitam dah pun beri tutorial camana nak buat.InsyaAllah, hujung minggu ni aku akan cuba buat.Maklumlah, masa aku amat terhad time weekdays.

3.Widget agak berterabur :Alamak!Ye ke?Aku pun sebenarnya main bedal je letak widget tu.Nanti aku study mana-mana blog yang ok, aku follow.

4.Tulisan pada tajuk agak kecil dan susah nak baca:Benda ni dah lama aku perasan dan nak tukar yang besar tapi senang orang nak baca.Tapi aku asyik tak sempat je nak study macam mana.Kalau ada yang sudi beri tutorial, bagus jugak.Kalau tak, aku kena ketuk rumah Cik Google.

5.Letak bloglist kat tepi, jangan kat bawah:Blog list ni pun aku kena tambah baikan.Nanti aku ikut mana-mana yang patut.

6.Spesifikkan tempat untuk letak iklan:Bagus juga idea ni.Nanti aku buat ye.

7.Cadangan buat commentluv:Bagus cadangan tu.Aku akan buat.

8.Guna shoutmix dan bukan cbox:Cadangan yang bagus.Aku pun jeles jugak tengok shoutmix blogger-blogger lain tapi tak reti dan tak sempat nak buat.

9.Tulisan / font kat komen dengan sidebar susah nak baca:Masalah ni sama dengan masalah tulisan / font pada tajuk entry.Aku perasan, tapi tak reti dan tak sempat nak tukar.

10.Background lambat loading :Ni aku kena timbang balik berat aku dan check mana-mana widget yang patut aku buang.Aku memang takut masalah ni mengganggu kawan-kawan nak bw.

Itulah je komen / cadangan yang aku terima untuk post mortem blog aku ni.Kalau ada sesiapa nak kongsi ilmu, bukan setakat tapak tangan,nyiru aku tadahkan.

Sekali lagi, TERIMA KASIH banyak-banyak!

Nah nyiru untuk korang!

Psst!!!Tolong ajar ye?

3 comments:

kpah k-poh Sharifahnor said...

tak kisah punya...nak perbetul blog ke..nak ubah blog ke..yg pentingnya..Scarr..tetap Scarr...ok..

grOundnUt said...

haaaa...steady tu!^^'

Unknown said...

takpe teruskan usaha... gambatte!! ^^

Post a Comment