Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, July 12, 2011

Setiap kita ada kelebihan dan kekurangan...

   Guru adalah pendidik.Guru adalah pembimbing.Guru juga adalah sebenarnya pendengar yang setia.Kadang-kadang, anak-anak murid yang mula meningkat remaja di sekolah menengah,lebih percaya kepada guru untuk meluahkan segala masalah. Jangankan yang perempuan, yang lelaki pun ada yang lebih suka mencari guru untuk meluahkan masalah.

   Masalah paling popular adalah masalah cinta.Kadang-kadang rasa nak tergelak bila ada anak-anak murid aku yang minta nasihat dalam cinta.Dia orang tak tahu teacher dia orang ni pun tak berjaya dalam cinta. Zaman aku sekolah dulu, dah tingkatan 5 pun masih tak fikir pasal cinta.Tapi budak-budak sekarang form 1 pun dah pandai nak berdating.Advance betul. (Tu yang aku nampak budak kecik dalam form 1 atau form 2 main suap-suap ais krim di Pusat Bandar tu.Nasib baik bukan budak PG1 kalau tak aku dah report dah)

  Selain cinta, masalah yang popular adalah rasa rendah diri dan tak dapat bergaul dengan rakan-rakan sekelas.Anak-anak murid aku ni perlu disedarkan tentang kelebihan seseorang bahawa setiap insan itu ada kelebihan masing-masing.Bukan rupa yang jelita dan jadi rebutan di kalangan kawan-kawan menjadi kayu pengukur pentingnya seseorang.Tetapi mungkin kebijaksanaan atau hati yang tulus.

   Macam-macam lagilah gelagat anak-anak murid aku tersayang.Hinggakan aku boleh menulis buku jika aku ingin huraikan satu-persatu.Tapi aku ni mana ada bakat sebagai penulis? Apa pun, aku ingin ingatkan anak-anak muridku tersayang, setiap kita ada kelebihan dan kekurangannya.Teacher pun bukanlah sempurna 100% kerana terlalu banyak onak dan duri yang merintangi dari dulu hingga kini.




 Aku kagum betul dengan anak murid aku yang tengah tu.Belajar pandai.Mengaji pandai 
( bab-bab agama serah je pada dia.Bila baca Yaasin, boleh mengalir airmata bila mendengarnya),bersukan?Serah je pada dia.Olahragawan terbaik lagi.Rajin?Boleh tahan.Kerja rumah jarang tak siap.Tulisannya pun cantik.Orangnya pun ada rupa.
(Untung betul ayah dan ibunya)
Bukan memuji kosong tapi itulah kenyataan.



Tapi, dia tak de bulu gebu macam aku!
(Kata Cik Tucin)

8 comments:

NadiRah said...

kak..tnye ank murid akak tu..dia ada abg tak??meh rekemen kat Nad..hihihihi

dill said...

hai adik tengah2. bleh berkenalan. (kedip2 mata)

dill.

PeRmAtA bIrU said...

seronokkan jadi guru... bila kita melihat anak2 murid kita... kita akan teringat kisah lalu zaman kita bersekolah... dan paling penting kita mula menghargai guru2 kita dulu...

guru memiliki ramai anak walaupon dia single... heheh..:)

Fathiah Hamim said...

err umur berapa tuh? nak kenal boleh? :P

Scarlett O'Hara said...

To Nad:Anak murid akak tu ada abang tapi belum cukup umur lagi lah.

Scarlett O'Hara said...

To dill:Kelip2 mata je tak pe.Jgn bawak lari pulak anak orang tu.

Scarlett O'Hara said...

To Permata Biru: Betul!Guru memiliki ramai anak walau pun dia single.

Scarlett O'Hara said...

to Fathiah:Baru 15 tahun.nak kenal kena le tanya mak ayah dia.

Let's have a break!