Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Monday, August 29, 2011

Kucing ke ayam kak?

   Budak-budak, biasanya memang selalu ingin tahu.Kita yang dewasa pun kadang-kadang, tak tau apa jawapan yang sepatutnya diberi bagi setengah-setengah soalan budak-budak yang tak pernah kita fikirkan.Contohnya seorang budak umur lebih kurang 5 tahun, telah bertanya pada kakaknya yang berusia 16 tahun.

   Si adik, seorang kanak-kanak perempuan, telah berbual-bual dengan kakaknya tentang betapa wajibnya kita sebagai hamba Allah, untuk menunaikan ibadah puasa.Lalu kata si kakak, setiap hamba Allah wajib berpuasa.Tiba-tiba, si adik bertanya; Kenapa Si Cemong ( kucing peliharaan mereka) tak berpuasa sedangkan kakak kata Si Cemong pun makhluk Allah? Jawab si kakak; si Cemong tu kucing.Wajib berpuasa tu untuk manusia je.Tapi si adik tak puas hati dan kata : Kalau macam tu, kakak kena kata semua makhluk Allah wajib berpuasa kecuali kucing, ayam, itik, bla bla bla....

   Kemudian, si adik menambah lagi ; Kalau macam tu manuasia yang kena tangkap sebab tak puasa tu, kira kucing ke ayam kak? Soalan yang inilah si kakak masih belum jawab sebab dia tunggu jawapan aku, teacher dia, yang kebetulan sekarang ni pun sedang sibuk membuat persiapan hari raya.Anda ada jawapannya?


Spesis yang tak puasa tu, jadi kucing pun tak layak!


Kalau jadi kucing yang tinggal dalam rumah pun tak layak, apa tah lagi ayam.
Langsung tak layak sebab ayam tinggal dalam reban.

Kesimpulan :
Kalau rasa diri tu manusia , kenalah PUASA kan?


3 comments:

EzyFibre said...

budak budak sekarang... otak lagi genius dari yang dewasa.. HEBAT~

Freaky said...

huhu tp kucing comel :D .. selamat berpuasa. dah hari terakhir untuk ramadhan tahun ni.. selamat hari raya aidilfitri juga

Zul Fattah said...

salam ziarah..
selamat hari raya aidil fitri
dan salam 8-2

Let's have a break!