Cik Nuffy

Bintang hati

Cik Nuffy ajak singgah

Check me out

Tuesday, May 8, 2012

Bunyi belalang tanda ada pelesit.

  Eeeee!!!!Dari tadi bunyi belalang!Mana entah dia hinggap!Kalau dulu-dulu, zaman aku masih hisap puting, bila bunyi belalang, memang aku tak berani duduk sorang-sorang.Abis, mak kata, kalau bunyi belalang, ada pelesit.Pelesit tu hantu kan? Mak-mak orang lain, pun cakap macam tu juga ke? Kata mak, kalau dengar bunyi belalang, cepat-cepatlah cari belalang tu.Kalau mulut dia merah, cepat-cepat tangkap.Dah tu, paksa belalang tu gigit hujung kain.Kalau gigitannya payah lepas, kita tarik sampai tercabut kepala, maknanya, belalang tu sebenarnya adalah pelesit aka hantu!Apa pendapat anda?

-
-
-
-
-
-
-
-
-

Google kata macam nilah rupa belalang pelesit.

-
-
-
-

Nak  tau lebih lanjut, boleh tanya Burung pipit.


p/s:Alamak!Makin malam, makin kuat pulak bunyi belalang pelesit ni!

Pelesit pun ada lagu tau!
Pelesit Kota lagu Amy Search.

3 comments:

Belalang hijau Perisik said...

yg pasti itu bukan adik beradik belalang hijau perisik walaupun nama dekat2 nak iras sama...huhuhu

Telor Power said...

baru ku tahu

grOundnUt said...

Uii...aku tak tahu plak pasal pelesit ni..cuma biasa je tengok belalang² terbang kat rumput² peh tuh menepek kat langsir umah..O,o'

Let's have a break!

Chatbox ok juga kan?