Saturday, May 5, 2012

Google Pagerank Update 2012.Jom check.

   Syukur alhamdulillah, bila aku check Google pagerank aku,  blog aku ni masih lagi maintain PR2/10 ( Lihat di side bar aku ni) Masa mula-mula nak check tu, aku cuak juga.Maklumlah lepas Cik Lenovo aku koma 2 minggu, ranking Alexa aku jatuh terduduk!Malah rasa terhempas hingga rasa macam nak tertanggal jantungku.Apa taknya, dari ranking 1212 terus terjunam ke 10,255!Dan malam ni jatuh lagi ke 17,240!Aduh!!!Sedihnya!!!Huhuhu!!!

  Balik pada cerita tentang Google Pagerank tu, yang aku tau,Google akan update 3 atau 4 kali setahun.Kiraan antara 1 hingga 10 /10.Makin naik nombor tu, maknanya, makin baguslah ranking kita.Dari segi apa dan lain-lain keterangan tu, bolehlah rujuk kawan aku blogger Jamaludin.Kalau tak faham juga, study dari blog-blog otai lain.Lepas tu, cuba try check PR blog masing-masing.Pasal Alexa Ranking tu pulak, tanya je kat Google.Insyaallah ada keterangan yang diberi.Aku sendiri nak beri keterangan, aku tengah sedih ni.Jadi, aku minta diri dulu. Sob!Sob!Sob!


Contoh dari blogger Jamaludin.

Nak check?
Scroll down sampai di checker tu.

3 comments:

Pinkbubblegumprincess said...

mozilla pun leh check kan..add on application..=)

Unknown said...

wan PR3

Ir. Jamal said...

Thanks Scarlett O'Hara..:-)

Simple explanation for you:-

Sistem pengiraan ranking Alexa dan Google Pagerank adalah berbeza.

Ranking alexa ikut jumlah visitors blog kita yang menggunakan Alexa Toolbar. Kalau ramai visitors sekalipun tapi diorang x install alexa toolbar pun tak guna jugak.

Manakal Google Pagerank memang dikira berdasarkan kualiti blog kita. Berapa banyak backlinks,entry berkualiti,jumlah visitors dan sebagainya.

Post a Comment