Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Friday, August 31, 2012

Resipi kailan ikan masin : Tenggiri atau kurau.

   Nak marah ke tak ni?Habis mood nak masak.Aku suruh beli ikan tenggiri jeruk untuk buat kailan goreng ikan masin tapi yang dibawa balik ikan kurau kering keras kedangkuk!Macam mana nak masak?Geramnya!!!
-
-
-
-
-
-
-
-

Nak kailan ikan masin macam mama punya

seikat kailan-potong
ikan tenggiri/ kurau masin
sos tiram
3 ulas bawang putih-ketuk
2 ulas bawang merah-tumbuk
5 biji cili padi-ketuk

CARA2
panaskan minyak, goreng ikan masin..ketepikan dulu
masukkan bawang merah n putih dan tumis hingga naik bau
masukkan sos tiram n sedikit air
kemudian, masukkan kailan..kacau rata..
angkat dan tabur bawang goreng...

Resipi mama boleh guna kuraulah.

Cuba tengok resipi My Resipi

Bahan-bahan ( untuk 2 org )

  • sayur kailan-dipotong
  • 1 keping ikan tenggiri masin(yang dijeruk dlm botol)-potong kecik2
  • 1 sd(k) air dr botol ikan masin td
  • 1 bj bwg besar-dimayang bulat
  • 1 inci halia-diketuk
  • bwg putih-diketuk
  • 1 sd(b) sos tiram
  • 1 sd(b) sos ikan
  • sedikit air asam limau nipis
  • myk untuk menggoreng

Cara-cara

  1. panaskan myk.tumis ikan masin tenggiri td hingga naik bau
  2. kemudian tumis bwg putih,bwg besar dan halia.masukan sos tiram.
  3. masukkan sayur dan tambah air dr botol ikan masin td,masukkan sos ikan kacau rata.
  4. masukkan sdkt air-2 sd(b).biarkan seketika.angkat
  5. dlm pinggan tabur sdkt lada sulam dan perah air asam limau td


Try cara Mamalah hari ni sebab yang ada ikan kurau je.

5 comments:

babycomel said...

kailan masak ikan masin memang perrrgh, sedap tu =)

BeLaLanG HiJaU said...

menu feveret belalang tuh :)

qasehraihan said...

terliurrrrrrrr...mksih resepiiiii...

entry gambar raya kita ni..hehe

http://qasehraihan.blogspot.com/2012/08/entry-gambar-qasehraihan-julung2-kali.html

Everything's Everythings said...

Ni la sayur yg selalu aku cari kalau pergi makan kt restoran..
sedap tu masin & pedas..

Scarlett O'Hara said...

Sayur ni bila bau je kecur air liur.

Let's have a break!