Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, October 9, 2012

Resipi rojak petis.

Tengok gambar pundah kecur air liur!
Alahai!
Ada yang tanya resipi rojak petis.
Macam tau-tau je aku hantu rojak petis!

Resipinya senang je...

Bahan-bahan untuk dilenyek sesuka hati :

Cili giling ( bedal cili boh atau cili padi pun boleh.Cili jeruk tak boleh tau! )
Letak sikit je kalau tak suka pedas

Petis ( paste udang yang sedap sangat tu.Alah, yang orang guna buat rojak buah tu)
Guna petis ni kena hati-hati sebab bau dia, masya allah!

Gula

Garam

Bahan untuk dipotong :

Nenas
Timun
Sengkuang
Mangga muda
Jambu air ( kalau suka)
Tambah taugeh atau kangkung celur kalau nak.

Bahan tabur:
Kacang tanah yang telah digoreng tanpa minyak dan ditumbuk sederhana halus

Cara-caranya:
   Mula-mula, lenyek bahan lenyek dalam bekas.Kalau boleh bekas tanah liat.Kalau takde, hantam sajalah labuuuu!!!!!Kalau suka letak sikit Cik Aji.Kemudian, gaulkan rata-rata dengan semua bahan yang dipotong tu.Bila dah cukup mesra, taburkan kacang tanah.Rojak dah pun sedia untuk dimakan.

Anggaran banyak mana bahan nak guna tu, pandai-pandailah.Janji sedap.
Maklumlah resipi turun-temurun.

-
-
-
-
-
-



Jom makan rojak!

5 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

glup!sedap nyer..

MRS Rongoks said...

wohaaaaa ! sedapnye ^^

Belalang hijau Perisik said...

nyam2! :)

Fendy said...

walaweh...lama da x makan rojak

steffany daph said...

petnag tadi baru dah makan rojak :D paling uska kuah dia tu.. sedap sngt. eh, kuah ke apa nama dia?

Let's have a break!