Monday, November 12, 2012

Adat ngundur mantu dan perkahwinan di Johor.

  Siapa blogger Jawa kat sini?Sila senyum!Kalau tak mengaku, berdosa.Cerita pasal Jawa ni, aku nak cerita satu adat yang rasanya masih lagi diamalkan di Johor iaitu adat 'ngundur mantu'.Ala... lebih kurang majlis kahwin biasa je tapi tuan rumahnya adalah pihak lelaki.

   Kalau dulu-dulu, pihak lelaki buat ngundur mantu dengan majlis kecil-kecilan je.Contohnya cuma buat doa selamat.Tapi sekarang, banyak juga pihak lelaki buat majlis besar-besaran.Contohnya, majlis yang aku hadiri semalam.Walau pun takdelah majlis besar tahap superstar, tapi boleh tahanlah.Bila tengok majlis, boleh tau yang emak pengantin jenis yang very well-organised.Macam majlis kat sekolah le ada AJK untuk tugasan masing-masing.

  Buat pertama kalinya, aku diminta menjadi penyambut tetamu.Maka bertugaslah aku mulai jam 10.30 pagi hingga 5 petang.Berhenti kejap-kejap lari balik rumah yang betul-betul depan rumah pengantin.Kalau kat sekolah, biasalah jadi penyambut tetamu untuk majlis, tapi kat kampung, ni le first time.Seronok juga sebab boleh kata aku sambut semua tetamu.Ramai yang aku kenal muka, tapi honestly nama dah tak ingat.Bila ditanya, kenal tak, aku jawable kenal.Kurang-kurang, untuk jaga hati dia orang.Lepas tu baru tanya pada makcik sepupu yang turut sama jadi penyambut tetamu.

   Berbalik pada adat 'ngundur mantu' ni, oleh kerana tuan rumah adalah pihak lelaki, kedua-dua pengantin perlu 'bertangguh' di rumah lain.Biasanya rumah sedara-mara.Dari tempat 'bertangguh' inilah baru mereka diarak dengan kompang  menuju ke tempat majlis.Kalau majlis pengantin biasa, tuan rumah adalah pihak perempuan, jadi, pengantin perempuan akan menunggu pengantin lelaki atas pelamin.Pengantin lelaki kenalah bayar 'tol' kat depan gerbang, depan pintu rumah dan depan pelamin.Ala... Bukan kena bayar banyak pun.Cuma untuk suka-suka je.tapi, untuk ngundur mantu, takdelah bayar tol.

   Adat yang lain tu, lebih kurang sama dengan majlis kahwin biasa.Contohnya, silat pengantin, beras kunyit yang ditabur bersama syiling, adat cium baby atas pelamin, adat tepung tawar, makan damai dan akhir sekali adat sembah takzim.Kalau dulu-dulu, masa pengantin lelaki nak naik pelamin, semasa nak bayar tol, pengapit pengantin lelaki kenalah berbalas pantun dengan mak andam.Lepas tu baru boleh naik pelamin.Adat ni bukan untuk menyiksa pengantin, cuma nak mengusik je supaya majlis tambah meriah.

   Satu lagi kebiasaan orang Johor di majlis kahwin ni terutama orang Jawa adalah rewang dan penanggah.Kalau yang perempuan, 2,3 bulan sebelum tu pihak pengantin dah sponsor baju untuk penanggah perempuan berbentuk kain ela bagi dibuat baju.Penanggah atau rewang lelaki biasanya dapat tshirt dengan nama pengantin.Seragam je semua.Seronok tengok.Masa majlis, ada karaoke.Untuk suka-suka je tapi ada yang menyanyi lagi best daripada peserta AF.Kalau yang bajet lebih tu, ada yang panggil kumpulan ghazal atau live band.Ada juga yang buat persembahan zapin atau kuda kepang.Tapi, yang agak alim sikit, panggil kumpulan nasyid budak-budak lelaki.Meriah juga.Untuk majlis ngundur mantu pun biasanya orang buat.Dan trend sekarang, majlis berkhatan pun ada yang panggil live band.Maknanya, 'salam keruk' iaitu salam beserta duit tu, ada juga masa majlis khatan.


   Pendeknya, majlis kahwin orang Johor, tak kiralah ngundur mantu atau bukan, biasanya penuh dengan adat dan cukup meriah.Tapi, mereka yang bukan orang Johor tu, jangan risau nak kahwin dengan orang Johor ye.Adat tu semua cuma untuk suka-suka je.Cuma bajet kena lebih sikitlah. Hehehehe...

Jomlah tengok gambar majlis semalam

-
-
-
-
-
-


Antara budaya yang tak patut dilupakan.
Aku pernah pergi majlis kahwin yang guna cd untuk bunyi kompang.
Tak patut betul!

-
-
-
-


Nampak segak sungguh pengantin lelaki pakai suit ala-ala tentera.
Anak murid aku tu

-
-
-
-
-

Ni silat pengantin.
Budak silat tu tengah mengusik pengantin sampai nampak macam silat helang pulak.
Mengepak je.
Pengantin nampak cool padahal peluh menitik-nitik panas!

-
-
-
-


Kan?Betul tak?
Nasib baik ada pengapit tolong lap peluh!
Kalau ikut adat, pengapit kena pakai baju Melayu.
Tapi, pengantin lelaki pun tak pakai baju Melayu.
Oklah tu.

-
-
-
-

Kek pengantin.
Adat potong kek pengantin ni adat orang putih.
Takde dalam adat orang Melayu.
Tapi, takpelah kan?
Bukan niat apa.
Cuma nak bagi cantik majlis je...

Psst!!!!
DAH SEDIA NAK KAHWIN DENGAN ORANG JOHOR?
:D




Ni Bro Framestone dan wife, orang Johor.
Tak baik tau, kata menyesal kahwin dengan orang Johor.
Kecik hati!
:(
   

   

4 comments:

محمد رازيق said...

wah. nice info. baru tau ape tu ngundur mantu. hehe. siap ada rumah bertangguh. hikhik. free2 jmput singgah. http://mrazqi88.blogspot.com/2012/11/terjemah.html

Uji Hussein said...

terus nak singgah ni.Dan follow!

krole said...

oh camtu lak hihihi...best jgk..baru meriah majlis kahwin, dan diingati smpai bila2~

Azian Elias said...

bersanggar pun iya kan.. tumpang rumah org..

Post a Comment