Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Monday, November 19, 2012

Majlis kahwin di Johor 2

   Malam sebelum majlis, selepas maghrib, orang kampung berkumpul lagi di rumah pengantin.Malam inilah malam pernikahan.Selepas menikah, diadakan majlis berinai besar.Masa majlis berinai besar, saudara-mara yang tua akan menepung tawar pengantin dengan mencalit inai di tapak tangan, 'menciumkan' telur pada pengantin, menabur beras kunyit dan sebagainya.Takde niat apa cuma suka-suka je.kadang-kadang ada juga yang 'menciumkan' bayi pada pengantin.Tapi, adat yang ini, dah jarang sangat aku jumpa.Selepas majlis berinai besar, kadang-kadang ada majlis khatam al Quran.Jadi, anak dara Johor kena tau baca Quran dengan betul dan khatam Quran.Kalau tak, tak boleh buat majlis khatam Quran.Tamat majlis khatam, pengantin perempuan akan bertukar-tukar pakaian.Macam-macam pakaian yang dipakai contohnya baju India, Arab, Korea, Jepun, Cina dan sebagainya.Semua tu posing untuk ambil gambar je.Tapi, pengantin sekarang, suka buat di studio.Sementara tu, orang rewang belah malam, dihidang dengan sup tulang atau sup kaki ayam, cicah roti.

   Tiba hari langsung, pukul 11 tetamu dah mula datang.Kalau pengantin Johor tak sah kalau takde persembahan.Tak kiralah ghazal ke, nasyid ke atau live band.Tapi yang biasa, karaoke je lah.Yang ni bukan adat cuma suka-suka je.Time ni, kalau suara penyanyi tu ok, sedap juga jadi halwa telinga tapi kalau serupa katak panggil hujan, boleh pening kepala.Cakap tentang karaoke, majlis hari Ahad yang lepas, seorang tetamu yang juga asal orang kampung aku, telah sudi menyumbangkan suara.Kalau ntak silap, 5 lagu.Lagu pop yeh-yeh, lagu Jawa dan sebuah lagu nasyid bertajuk Taubat Maksiat, kalau tak silap.Suaranya power.Sekali dengar, sebijik jawa tulen tapi rupa-rupa orang Cina!


Pentas karaoke
Yang pakai tudung pink gelap dengan brooch besar terjuntai tu pun,
bukan main merdu suaranya.

Ala... kecik sangat gambar!


Inilah penyanyi Cina asal kampung aku.
Aku pun tak pandai nyanyi Jawa, dia menyanyi punyalah merdu.
Menyanyi nasyid pulak!
Ingat mati, ingat ingat...
Astaghfirullah...

   Macam biasa, majlis kahwin di kampung aku ni, memang majlis 1 Malaysia.Time nilah dapat jumpa saudara-mara dan rakan-rakan lama.Oh ya!Majlis kahwin cara rewang ni, biasanya tak guna caterer tapi upah tukang masak yang merupakan orang kampung juga.Tukang masak di kampung aku ni hebat.Masakan dia lebih lazat daripada masakan di hotel Selesa, pasir Gudang.Hehehehe... Asalnya guru besar tapi bila pencen jadi tukang masak sepenuh masa.Dulu, dia guru aku masa di darjah 6.Mengajar subjek BM tapi garangnya bukan main.Sampai sekarang aku takut nak tegur!Hahaha!!!

Yang baju belang tulah Cikgu BM aku @ tukang masak yang aku ceritakan.

   Selain tukang masak, orang yang paling penting semasa majlis kahwin yang dibuat secara rewang adalah.....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
....tukang cuci pinggan!

   Biasanya tukang cuci pinggan, terdiri daripada anak-anak teruna tapi aku lihat budak-budak yang baru nak teruna pun dah rajin menolong.Melentur buluh dari rebung sungguh!Tapi, untuk permulaan, tolong cuci gelas je dulu.Sementara itu, ada juga yang ditugaskan untuk menyambut tetamu lelaki dan perempuan.
   

Penyambut tetamu bukan main manis lagi tersenyum!
Baju rewang / kendarat pun seragam.

   Dalam pukul 2 petang, pihak pengantin lelaki akan datang untuk majlis bersanding.Tapi, macam biasa, sebelum bersanding, kena bayar tol dulu ( ala.... bukan banyak pun,Suka-suka je.Tak buat pun tak pe).Kemudian, disambut dengan silat pengantin.Lepas tu barulah boleh bersanding.Bila pengantin dah bersanding, barulah budak-budak boleh minta bunga manggar.

Dah tak ramai yang pandai bersilat untuk pengantin.
Jadi, baik jugalah tok-tok guru turunkan ilmu pada anak-anak muda.

   Selepas bersanding, pengantin dijamu makan damai.Biasanya, pengantin bukan makan sangat pun.Maklumlah, makanan tu semua digubah punyalah cantik.Selepas makan damai, barulah potong kek atau pulut kuning.Akhir sekali,kedua-dua pengantin akan dibawa berjumpa dan bersalam-salaman dengan saudara-mara dan jiran tetangga.Sebagai penutup majlis, hari esoknya, kalau ada periuk belanga yang kotor, pengantinlah yang kena cuci.Kononnyalah.... Hehehe....Saja nak mengusik pengantin.

BEGITULAH ADANYA.....
   

  

   

1 comments:

luqman zakaria said...

dah lama xg kenduri kawen..eh! hehe

Let's have a break!