Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Wednesday, December 5, 2012

Bubur lokan dan resipinya.

   Hari ni patutnya wordless.Maklumlah Wednesday... Tapi tak kira!Nak bercakap juga.Hari ni nak bercakap tentang makan lagi.Ala.... sesekali apa salahnya.Tak gemuk pun!Tengok gambar je memang tak gemuk.Ok.Kali ni nak cerita pasal bubur lokan.Siapa tak tau lokan, maknanya orang bandar le tu.Maklumlah, lokan ni makanan orang kampung macam aku je.Bubur lokan ni sebenarnya resipi yang aku reka sendiri disebabkan oleh hilang selera makan tahap ultraman!

  Cara nak buat senang je.Yang penting mesti ada beras dan lokan.Kalau tak de, tak le namanya bubur lokan.Bahan-bahan diperlukan adalah sepert berikut:

1 pot beras ( rendam 3 jam dan toskan) Kalau boleh beras cap 2 itik baru best.
Air ( sudah semestinya.Maklumlah, kata nak buat bubur) Berapa banyak tu, ikut pandai le
semangkuk sambal tumis lokan.(cara nak buat sambal tumis semua orang tau kan?

Cara-caranya:
1.Masak beras yang dah direndam dan ditos seperti memasak bubur nasi biasa.Jaga supaya air nasi tu tak melimpah.Kalau dah melimpah, rasanya tak sedap.

2.Masak sampai tak nampak rupa nasi.Kalau masih nampak seketul-seketul,tak sedap.

3.Bila dah betul-betul jadi bubur, masukkan sambal tumis lokan, garam dan ajino.

4.Masak lagi agak-agak sampai lokan tu cukup empuk.Kalau liat nanti, buat exercise mulut le jawabnya!

5.Kalau air kurang tapi lokan belum empuk, tambahkan lagi air sampailah molek rupa bubur tu.

6.Bila dah siap, nak hidang tu taburlah bawang goreng ke, daun sup ke, daun bawang ke.Baru ummph!

7.Sedia untuk dimakan.Apa lagi, bacalah doa makan!



Nyum!Nyum!

Kalau tak tau lokan tu apa, sila google ye.

0 comments:

Let's have a break!