Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Saturday, December 8, 2012

Petua cantikkan kulit dan wangikan badan

   Malam ni mood nak share petua je.Kali ni petua nak cantikkan kulit dan wangikan badan pulak.Khas untuk pembaca blog Scarlett's Petals.Petua ni sesuai untuk semua jantina, tak kira umur kecuali bayi yang belum tumbuh gigi je.Caranya mudah je iaitu dengan menggunakan beras, daun cekur dan kunyit hidup.

   Ambik beras dalam semangkuk dan kunyit 3 cm.Daun cekur tu 5 helai.Tumbuk semua sampai 3/4 lumat.Jangan blend tau!Bila dah tumbuk, basahkan badan.Kemudian, sapukan bahan yang ditumbuk tadi ke seluruh badan.Biar sampai separuh kering.Bila dah separuh kering, gonyoh badan kita yang telah dilumur dengan bahan tumbuk tadi.Gonyoh betul-betul sampai tertanggal semua daki dan sel-sel mati.Bila dah abis semua digonyoh, bolehlah mandi seperti biasa.Hmmm... segar dan wanginya bau!

Kalau rajin cuci, ambik dengan ubi dan akarnya sekali.

   Kalau rajin buat dalam seminggu sekali ke, dengan izin Allah, kulit kita jadi cantik, lembut dan halus.Tak payah buang duit pergi spa.Kalau tak de beras ( menipu beno!), gantikan dengan kelapa parut dicampur garam.Bungkus kelapa dan garam tu dalam kain muslin atau kain batik lama.( Guna garam halus.Kalau garam kasar, mau meraung kita sebab habis calo-balo!) Kemudian gonyoh badan guna bungkusan tu.Kulit akan cantik, lembut dan wangi seperti bayi.Tak tipu punya!

   Cara lain adalah dengan menggunakan daun pandan.Ambik pandan kemudian blend.Jangan buang hampasnya tapi guna untuk gonyoh badan macam guna kelapa tadi.Sebelum tu, air pandan yang ada tu, campur dengan air mandi dalam tab mandi.Kalau takde tab mandi, gunalah besen besar atau kolam budak-budak pun boleh.Jangan berendam dalam sink pulak.Buang tebiat namanya tu.Berendam le dalam air pandan tu sambil gonyoh-gonyoh badan.Kalau rajin buat, garenti bau kita macam agar-agar pandan atau ondeh-ondeh.Hahaha....Ok?Berani cuba?

   
Untuk kita-kita aje tau!
Kucing tak mao!

3 comments:

Leeza dayasari [santai leeza] said...

ohhh.... okey.

azura said...

emm nk try la...nmpk bahan2nya senang jeee.. :) thankss :)

fatim said...

Perkongsian yang sangat bermanfaat.. Menarik sekali!

Tip Kecantikan Semulajadi

Let's have a break!