Sunday, May 19, 2013

Lawatan Penanda Aras @ Benchmark

   Dup!Dap!Dup!Dap!Berdebar jantung aku!Jam dah 7.15 pagi.LCD masih tak boleh pasang!Laptop aku buat hal pulak! Alah CIK LENOVO!Time nak cepat macam nilah kau buat hal!Time blogging bertahun-tahun oklah pulak!Dahlah aku sediakan slide pagi-pagi buta!Time orang lain sedap tarik selimut.Yang sudi teman cuma nyamuk-nyamuk je.Alahai.... Sabar je lah.

   Entah apalah aku nak cakap ni.Lawatan penanda aras @ benchmark ni memang biasa di kalangan warga pendidik.Konon katanya, 4 orang guru dan seorang Ketua Bidang dari SMKPJ3 akan melawat sekolah aku kerana 'lonjakan saujana' result B.Inggeris PMR dan SPM 2012.Dengan pertolongan 'adik setugas' @ mentee aku, akhirnya dapatlah aku on LCD.

   Tepat jam 7.50 pagi, Ketua Bidang kami, yang selalu comel, datang bersama 4 orang guru.Salah seorang daripada mereka adalah teman setugas aku di sekolah lama dulu.Alhamdulillah.... Tak perlulah aku formal sangat.Selepas taklimat ringkas oleh Ketua Bidang aku, tibalah masa untuk aku menerangkan dan berkongsi apakah rahsia kejayaan cemerlang kami.

   Secara jujur, aku pun tak sangka peningkatan hingga lebih 20%.Setakat naik 2-5 % tu biasa.Bila aku tengok fail-fail program tahun lepas, dapatlah aku simpulkan beberapa program telah membantu untuk kami mendapat lonjakan saujana.Jadi aku pun share apa yang patut.Di pihak aku, aku pun belajar beberapa teknik p&p dari sekolah pelawat yang boleh aku praktikkan.

   Akhirnya perkongsian ilmu yang penuh dengan sesi soal jawab tamat pada jam 10.15 pagi.aku bawa guru-guru pelawat tu untuk makan di kantin.Selepas makan, aku bawa mereka ronda-ronda ke kelas-kelas untuk melihat projek Kelas Bertema.Terima kasihlah pada anak-anak murid aku yang cukup sporting beri penerangan.

   Tamat sesi melawat ke kelas-kelas, aku bawa mereka ke pejabat untuk tanda tangan buku pelawat dan sesi bergambar dengan puan pengetua.Alhamdulillah.... aku rasa walau pun penerangan aku 'entah apa-apa', lawatan atau sesi perkongsian ilmu kami aku anggap berjaya.Sebagai follow up, pihak pelawat akan membawa pelajar-pelajar mereka untuk datang melawat selepas cuti nanti.
    



Sesi bergambar dngan Puan Pengetua.
(Gambar hak milik Puan Adawiyah, cikgu comel bawa beg belah kiri tu)


1 comments:

Cik Diana said...

best blh buat bench mark dpt la nnty curi idea cket. hehe. luas pemandangan kan. :)

Post a Comment