Monday, July 1, 2013

Jom makan petai

   Petai

   Tiba-tiba teringin nak makan petai.Ala... tekak orang melayu biasalah.Orang cina pun suka makan petai, tau.Contohnya tuan punya gambar petai tu.Siap bagi resipi petai masak pedas lagi tu.Pergilah ke blog tu untuk dapatkan resipi.

   Sebenarnya banyak sangat khasiat petai ni. Antaranya yang dapat aku kutip dari blog-blog yang aku lawati adalah seperti  SUMBER BERIKUT:

Kajian 1:

Strok. Berdasarkan penelitian yang diperolehi daripada The New England Journal of Medicine mendapati amalan memakan petai setiap hari berupaya menurunkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40 peratus.

Merokok. Petai dikatakan berupaya membantu individu yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, kalium dan magnesium yang terdapat di dalam petai dikatakan berupaya membantu tubuh sembuh cepat daripada ketagihan nikotin.

1. Anemia. Dengan kandungan zat besi yang tinggi, petai berupaya menstimulasi pembentukan sel darah merah sekali gus mengurangkan derita pesakit anemia.
2. Sembelit.Petai memiliki kandungan sera yang tinggi. la membantu memudahkan proses pencernaan sekali gus mengelakkan masalah sembelit.
3. Kegemukan.Hasil kajian yang dilakukan oleh Institut Psikologi Austria, mendapati tekanan yang dialami akibat kerja menyebabkan ramai yang memilih coklat untuk mengurangkan tekanan. Begitu pun, makanan tersebut sebenarnya membuatkan anda berhadapan dengan masalah kegemukan. Amalan memakanan petai berupaya mengatasi
masalah kegemukan.
4. Depresi. Petai dipercayai dapat mengurangkan depresi. Ini kerana ia mengandungi Trytophan yang berupaya merubah mood seseorang menjadi lebih relaks dan tidak tertekan.


Kajian 2:

Sebagai buah yang membuat bau mulut  sangat tidak sedap, Petai  ternyata mengandung 3 jenis gula asli iaitu sukrosa, fruktosa dan glukosa yang dikombinasikan dengan serat.

Kombinasi kandungan ini mampu memberikan dorongan tenaga yang segera, namun cukup lama dan cukup besar efeknya. Kajian membuktikan dua bahagian petai mampu memberikan tenaga yang cukup untuk melakukan aktivit1 berat selama 90 minit.

Oleh itu jangan hairan jika petai adalah buah yang disukai oleh para atlit top. Penelitian juga membuktikan bahwa petai tidak hanya memberikan tenaga, namun juga mampu mencegah bahkan mengatasi beberapa jenis penyakit. Ini membuat petai menjadi salah satu makanan penting dalam makanan harian kita.

Dari daftar di bawah ini akan membuktikan bahawa petai memiliki khasiat yang sangat luar biasa atas beberapa penyakit.



1. Depresi
Menurut kajian yang dilakukan oleh MIND diantara pesakit depresi, ramai orang merasa lebih baik setelah makan petai. Ini kerana petai mengandung tryptophan, sejenis protein yang diubah tubuh menjadi serotonin. Inilah yang membuat orang jadi rileks, mampu memperbaiki mood dan secara umum membuat seseorang lebih bahagia.

2. PMS (premenstrual syndrome)
Jika mengalami PMS , anda tidak perlu makan ubat apapun, cukup  dengan makan petai. Vitamin B6 yang dikandung petai mengatur kadar gula darah, yang dapat membantu mood.

3. Anemia
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, petai dapat menstimulasi pengeluaran sel darah merah dan membantu apabila terjadi anemia.

4. Tekanan darah tinggi
Buah tropika unik ini sangat tinggi kalium, tetapi rendah garam, sehingga sangat sempurna untuk memerangi tekanan darah. Begitu tingginya, sehingga FDA Amerika mengizinkan perkebunan petai untuk melakukan klaim resmi mengenai kemampuan buah ini untuk menurunkan risiko tekanan darah dan strok.

5. Kemampuan otak
200 siswa di Twickenham (Middlesex) tertolong dengan mudah melalui ujian pada tahun ini kerana memakan petai semasa sarapan, berehat, dan makan tengah hari. Kajian telah membuktikan bahwa buah dengan kandungan kalium tinggi dapat membantu belajar dengan membantu siswa semakin waspada.

6. Sembelit
Kerana kandungan serat yang tinggi, maka petai akan mempermudah menormalkan kembali aksi pencernaan, membantu mengatasi permasalahan ini tanpa harus kembali ke laksativ.

7. Ubat mabuk
Salah satu cara paling cepat untuk menyembuhkan “penyakit” mabuk adalah milkshake petai, yang dimaniskan dengan madu. Petai akan membantu menenangkan perut dan dengan bantuan madu akan meningkatkan kadar gula darah yang jatuh, manakala susu akan menenangkan dan kembali memperbaiki kadar cairan dalam tubuh.

8. Kekenyangan
Petai memiliki efek antasid pada tubuh, oleh itu apabila dada terasa panas akibat terlebih makan, cubalah makan petai untuk mengurangkan kekenyangan.

9. Mual di pagi hari
Makan petai di antara jam makan akan menolong mempertahankan kadar gula dan menghindari muntah.

10. Gigitan nyamuk
Sebelum anda menggunakan krim gigitan nyamuk, cuba gosok bahagian yang digigit dengan bahagian dalam kulit petai. ramai orang berhasil mengatasi rasa gatal dan bengkak dengan cara ini.

11. Untuk saraf
Petai mengandung vitamin V dalam jumlah besar, sehingga akan membantu menenangkan sistem saraf.

12. Kegemukan
Penelitian di Institute of Psychology Austria menemukan bahwa tekanan semasa bekerja menyebabkan orang sering meraih makanan yang menenangkan seperti coklat dan keropok. Dengan melihat kepada 5,000 pesakit di rumah sakit, peneliti menemukan bahwa kebanyakan orang mejadi gemuk kerana tekanan kerja yang tinggi. Laporan menyimpulkan bahwa, untuk menghindari nafsu memakan makanan kerana panik, kita perlu mengendalikan kadar gula dalam darah dengan memakan makanan tinggi karbohidrat setiap dua jam untuk mempertahankan kadarnya tetap.

13. Luka perut
Petai digunakan sebagai makanan untuk merawat pencernaan kerana teksturnya yang lembut dan halus. Buah ini adalah satu-satunya buah mentah yang dapat dimakan tanpa menyebabkan stress dalam beberapa kes yang parah. Buah ini juga mampu menuetralkan  asid perut dan mengurangi iritasi dengan melapisi permukaan dalam perut.

14.Mengatur suhu tubuh
Banyak budaya lain yang melihat petai sebagai buah ‘dingin’ yang mampu menurunkan suhu tubuh dan emosi ibu yang menanti kelahiran anaknya. Di Belanda misalnya, ibu hamil akan makan petai untuk meyakinkan agar si bayi lahir dengan suhu tidak tinggi.

15. Seasonal Affective Disorder (SAD) (penyakit emosional yang kacau)
Petai dapat membantu penderita SAD kerana mengandung pendorong mood alami, tryptophan.

16. Merokok
Petai dapat menolong orang yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6 dan B12 yang dikandungnya, bersama dengan kalium dan magnesium, membantu tubuh cepat sembuh dari efek penghentian nikotin

17. Stres
Kalium adalah mineral penting, yang membantu untuk menormalkan degup jantung, mengirim oksigen ke otak dan mengatur keseimbangan cairan tubuh. Ketika kita stress, kecepatan metabolisme kita akan meningkat, sehingga akan mengurangi kadar kalium dalam tubuh. Hal ini dapat diseimbangkan lagi dengan bantuan makan petai yang tinggi kalium.

18. Stroke
Menurut kajian dalam “The New England Journal of Medicine,” makan petai sebagai bhagian dari makanan sehari-hari akan menurunkan risiko kematian karena stroke sampai 40%.

19. Caplak (Maaf ye.Caplak ni aku tak tau apa maknanya)
Mereka yang suka berpaling pada pengobatan alami akan berani bersumpah, jika anda ingin mematikan caplak, maka ambil sepotong petai, dan letakkan di caplak itu. Tetap pertahankan petai itu dengan menggunakan plaster!

Setelah membaca semua fakta diatas maka anda harus percaya bahwa petai adalah ubat asli untuk berbagai jenis penyakit. Jika anda membandingkannya dengan epal, petai memiliki protein 4 kali lebih banyak, karbohidrat dua kali lebih banyak, tiga kali ganda fosfor, lima kali ganda Vitamin A dan zat besi, dan dua kali ganda jumlah vitamin dan mineral lainnya.


KESIMPULANNYA:JOMLAH KITA MAKAN PETAI.




1 comments:

Sekalut petai said...

Petai memamg berkhasiat tapi benda yg tak berkhasiat pun balun semacam aje..mana nak sihat.Makan le seguni petai..tak jadi apa juga.

Post a Comment