Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Sunday, October 20, 2013

Usus sakit makan usus.

   Tajuk ironi.Iye lah... Time usus aku sakit nilah aku makan usus.Dengan kata lain, aku makan @ jamah @ rasa usus lembu aka perut muda kata orang Terengganu.Rasanya?Mmm... Bolehlah tahan sedap.Kata Mak Su, usus tu usus lembu yang paling atas dalam sistem penghadaman lembu.Dicuci bersih, kemudian direbus dengan garam dan asam keping sampai empuk.Lepas tu bolehlah dimasak ikut suka.Kebetulan aku singgah sekejap je jadi Mak Su ajar, gunting perut muda @ usus tu kecik-kecik dan cicah dengan sos cili.Resipi lain, tak pasti pulak tapi rasanya bila google macam-macam resipi kita boleh jumpa.


   

   Bila tengok rupa, tak lalu nak makan.Macam ular pun ada.Tapi bila dah rasa, oklah juga.Very fatty bak kata ANDREW ZIMMERN BIZARRE FOOD. Tapi kena ingat, bila nak masak usus @ perut ni kena pastikan ia betul-betul masak.Kalau tidak, takutlah pulak ada bakteria salmonella yang biasa ada dalam usus haiwan tu.Karang masuk suratkhabar pulak masuk wad sebab makan usus @ perut muda.Bagi sesiapa yang ke Terengganu atau dengan lebih tepat ke Pekan Batu 6, di Kuala Terengganu, di depan kedai Buku Banggol tu ada sebuah gerai yang menjual sup perut muda.Rasanya?Mintak maaf cakap, mungkin usus tu tak dibasuh dengan bersih seperti yang disarankan oleh Mak Su aku.Sebab tu bila aku makan, rasa 'semacam' je.Dengan kata lain ' berbau semacam' dan warnanya agak kelabu.faham-faham jelah kan?Dan gerai tu rasanya kurang bersih.Berani nak cuba?

2 comments:

baby comel said...

kita memang tak berani nk mencuba. hehehe

Abe Kie said...

salam. sy cuma berani makan perut lembu aje. organ dlm yg lain sy x makan...

Let's have a break!