Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Wednesday, December 11, 2013

Konvo Siri 3 : Comoros vs Syria

   Untuk siri 3 ni aku cerita tentang Comoros dan Syria pulak.Seronok sungguh aku ke booth Comoros.Petugasnya bukan main ramah.Macam-macam soalan aku tanya dan dijawab dengan 'gigi putih'. ( Senyum daa) Tanya punya tanya rupa-rupanya petugas tu dah 3 tahun kawin dengan orang Bandar Baru Uda, JB.Cakap Melayu pun boleh.Banyak sungguh maklumat aku dapat tentang Comoros.Di mana Comoros?Ha... Kenalah cari sendiri.Sebelum tu, tengok gambar dulu sambil jenguk-jenguk Facebook.Jom!



   Sekali posing jadi model Comoros!Hahaha!Selepas macam-macam soalan tentang Comoros aku tanya, petugas tu mintak aku posing pakai pakaian tradisional Comoros pulak.Adalah ala-ala pakai sari.Belit punya belit jadi macam selendang.Kemudian dimintanya aku pakai beg tangan.Ingat beg tangan apa rupanya beg tangan buat dari daun apa entah dibawa khas dari Comoros.Siap dengan bunga malai lagi tu.Kain selempang lelaki sebijik macam kain broked yang emak aku pakai masa jadi pengantin dulu-dulu.Cantik!




   Inilah antara petugas Comoros yang sangat ramah dan kaya dengan pengetahuan.Dengan kata lain, dia adalah seperti SI BIJAK INDONESIA. Sekarang, cuba perhatikan 'songkok' tu.Kata petugas ni, songkok tu harganya tak kurang RM3000 Malaysia kerana dibuat dengan tangan dan mengambil masa berbulan-bulan untuk disiapkan.Tenunan yang sangat cantik.Tak hairanlah kata petugas tu, songkok tenunan tu adalah barang hantaran wajib kepada pengantin lelaki.Konon katanya di zaman dulu, ia wajib ditenun sendiri oleh pengantin perempuan.Zaman sekarang ni main beli jelah.Tapi, kalau harga ribu-ribu, sengkek jugalah kocek.Lainlah CHE TA DAN ZAIN!



   Kemudian aku merayap ke booth Syria.Sorang je yang senyum yang lain hampeh.Mungkin masalah bahasa kot!Tapi at least dia layan juga pengunjung dan terangkan serba sedikit tentang Syria.Contohnya ajar pengunjung pakai serban gaya Syria.


   Lepas pakai serban, dikeluarkannya pedang 2 bilah!Mak aih!Tokojut den!Ingat nak ajak bukak langkah !Rupanya nak ajak posing!Punyalah kilat pedang tu!Aku teringin nak tanya lebih tapi bercakap macam ayam dengan itik, susah pulak aku nak faham.DI SINILAH PENTINGNYA TAHU B.INGGERIS!(Mak aih!Besarnya mat Syria ni!Tapi Mat Sudan lagi besau.Nanti aku cerita di siri 4)


   Kemudian, petugas berbadan besar lagi gagah ( ke boroi?) tu tunjukkan fountain dikelilingi tembok bentuk bintang yang konon katanya mesti ada di setiap rumah orang Syria.Tapi malangnya, hp LG zaman dulu aku ambik gambo blur sangat jadi aku crop tinggal gambar pinggan tu je.Gambar fountain cari sendiri kat Google.Hehehehe!Pinggan cantik macam ni lah yang digunakan hari-hari di rumah orang Syria.Saiznya cukup besar cukup untuk 4 orang makan.(Patutlah mat Syria tu besau!)


   Ini pun pinggan makan jugak.Nampak sikit bekas fountain yang ada air tu.Dia orang tabur bunga untuk bagi naik bau wangi.Kira macam air freshener le kot.Tak payah le beli Ambi Pur.Akhir sekali aku teringat, semasa guna bahasa ayam dan itik tu, mat Syria tu kata, orang Syria semua kaya-kaya.Betul ke? MACAM TIPU JE!MACAM BAGUS JE! Ok.Jumpa lagi di siri 4 tentang Mauritania dan Sudan.

*BERSAMBUNG*



0 comments:

Let's have a break!