Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Sunday, June 15, 2014

Monolog yang bulat itu bola.

   Musim bola dah tiba.Ramai yang excited.Semua bola.Minum bola.Tidur bola.Mimpi bola.Serba-serbi bola.Jangan solat pun bola sudahlah.Sebenarnya, aku minat juga bolasepak ni.Tapi aku minat JDT je.Keh!Keh!Keh!Jadi bila JDT main, baru aku jadi penonton depan TV.Nak ke stadium?Tak kot..... Tak kuasa nak pergi dengan orang ramai macam semut.

   Cerita tentang bolasepak yang bermusim 4 tahun sekali ni, sebenarnya aku tak habis fikir.Semangat apa ye yang menyebabkan orang kita beria-ia sambut musim bola ni.Sedangkan negara kita bukan ambil bahagian pun.Jika dibandingkan dengan Kejohanan Hoki Piala Dunia baru-baru ni yang aku rasa tak ramai yang sedar apatah lagi nak bermoodkan hoki.Teringin juga nak tengok restoran dan sebagainya yang dihias bertemakan hoki macam sekarang ni betemakan bolasepak.Kenapa kalau hoki orang tak kisah ye?

   Seperkara lagi, sanggup hantu-hantu bola bersengkang mata menunggu siaran di TV.Sedangkan negara kita tak terlibat pun.Semangat patriotik apa ye yang telah tersuntik di hati orang kita?Nak juga tahu, agar dapatlah kita suntikkan juga bila negara kita terlibat dengan apa-apa kejohanan peringkat dunia.Aku rasalah, orang kita ni banyak sungguh duit.Apa taknya, bila musim bola, berebut-rebut kita beli t shirt pasukan yang kita sokong sedangkan negara tu tak de kena mengena pun dengan kita.Kan?Bukan setakat beli yang pasar malam harga 2 singgit tu tapi sanggup beli sehelai t shirt dengan harga RM200.Almaklumla... Apa kelas pakai baju pasar malam?

   Hmmmm...... Aku pun pelik dan tak habis fikir tentang anak-anak murid aku.Betapa mereka sanggup bersusah payah dengan mata merah semata-mata nak jadi burung hantu menonton bola.Kalaulah semangat yang sama diterapkan untuk belajar... alangkah bagusnya!Kalau anak murid yang bukan orang kita, mereka memang selalu jadi burung hantu.Tapi burung hantu yang rajin belajar di lewat malam bukannya burung hantu nak seronok je main bola. Hmmmm...... Entahlah...

   Bola... bola.... Agaknya aku yang tak ikut peredaran masa kot? Hmmmm ..... #Fikir lagi.



Harap-harap orang kita termasuklah anak-anak murid aku tahu di mana letaknya negara-negara yang terlibat dengan FIFA 2014 WORLD CUP ni ye.


1 comments:

Khamsi Abdullah said...

Akak. Sep! Saya dari sekolah tak minat bola dan sebenarnya ku mengharapkan di sebalik senyuman mu itu...kau juga~~~ eh, ternyanyi lak. Sebenarnya, saya pun tak faham dengan kaki bola sebab saya dah paksa untuk minat tapi tetap tak minat.

Let's have a break!