Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Friday, September 19, 2014

Hari 19 : Kek Lapis Kukus Serikaya

   Untuk #Cabaran30Hari #KelabBloggerBenAshaari  hari ni, aku akan kongsikan resipi kegemaran aku.Walau pun dah lama tak buat, kerana masalah 'gula dalam badan' @ elak kencing manis ( umur dah masuk 4 siri macam nilah), aku masih tetap ingat resipinya.Sesiapa nak try boleh je.Garenti sedap.Tapi resipi ni bukan aku punya tau.Aku belajar dari blogger masakan Hasue kalau tak silap.Kalau silap, beritahu aku ye.Selamat mencuba.

Kek Lapis Kukus Serikaya

300 gm tepung gandum
300 gm mentega ( jangan lupa cari yang halal )
200 gm gula
180 gm Serikaya 
6 biji telur ( guna 5 pun boleh kalau telur tu besar )
2 sudu teh esen vanilla ( jangan ganti dengan aiskrim vanilla pulak tau)

Cara-caranya;
( Ewah... macam blog Mat Gebu pulak ek)

1.Pukul mentega dengan gula hingga ringan / kembang.(Jangan timbang pulak.Agak-agaklah tengok kaler dia dah putih tu, kira oklah )
Sebelum tu jerang air dalam pengukus dan lenserkan loyang bulat 8 inci diameter )

2.Kemudian masukkan telur sebiji-sebiji.Kacau dengan mixer sampai rata.

3.Masukkan Serikaya dan esen vanila.Kacau lagi hingga rata.

4.Lepas tu masukkan gandum.Masukkan sikit-sikit dan mixer tu biarkan perlahan.Kalau laju karang, abis berterabur tepung tu macam aku tengok sorang selebriti cantik masak di TV.

5.Bila dah sebati dan rata, bagikan kepada 2 bahagian.Satu kuning satu lagi merah, contohnya.Atau ikut sukalah.

6.Kukus selapis-selapis macam buat kuih lapis tu.
Bab ni aku belum mahir.Tu yang kuih aku tak secantik kuih asal tuan punya resipi.
( Tuan punya resipi kalau terbaca resipi ni,beritahu aku ye.Aku nak bagi credit tapi aku lupa)

Akhir sekali, apa lagi, makanlah!



Hasil dah siap pandangan dari atas.Gebu tak?

#Cabaran30Hari
#KelabBloggerBenAshaari

5 comments:

salwa said...

Yumm sedapnyaaa

tapi takde kerajinan lagi aka malesss


hehehe

Natasya Wazir said...

Thank you for the recipe.. Boleh cuba nantim kalo rajin hehe

dya said...

sedappnyee.....

Diana Rashid said...

potong la..nak tengok dal;am nye..ni kalau kena dengan kopi o sedap nye...

uncle gedek said...

Mulus... kaler macam kulit HULK!

Let's have a break!