Monday, September 15, 2014

Jangan berkasar dengan budak tu!

   Catatan ini berdasarkan pengalaman aku sendiri.Baru saja berlaku 2,3 minggu lalu.Kisah tentang seorang anak murid aku yang dilabel sebagai ego, keras kepala, kurang ajar dan yang sewaktu dengannya oleh ramai guru.Bila masuk ke kelas tersebut, mesti nama anak murid aku ni yang naik.Semasa Ujian 2 baru-baru ini, nama anak murid aku ni naik sekali lagi.

   Menurut guru KGSK yang mengawas semasa peperiksaan, anak murid aku ni didapati meniru.Bila ditegur dia melawan dan langsung tak takut bertanyakan jawapan pada kawan di depan.Selepas ditegur 2,3 kali, masih lagi tak berubah, cikgu tu pun mengambil kertas peperiksaan tersebut tanpa anak murid aku tu habis menjawab.Kalau diikutkan, jika ada kes meniru atau menipu semasa peperiksaan, secara automatik markah yang diberi cuma '0'.

   Sebelum kes meniru dalam peperiksaan, murid yang sama pernah berdebat dengan aku tentang sistem pemerintahan negara.Memang betul, agak kasar dan kurang ajar kalau didengar.Tetapi, kalau tak disiasat, tak adillah kalau aku pun turut melabel anak murid aku tu sebagai keras kepala, degil dan kurang ajar.Jadi aku ambil keputusan untuk berbincang secara personal denggannya.Alhamdulillah,anak murid aku tu dapat menerima teguran yang diberi dan dia turut mengaku kesilapannya.

    Anak murid aku tu berjanji untuk mengubah sikap dan meminta maaf daripada guru-guru lain.Aku tau anak murid aku ni boleh tahan cerdiknya.jadi aku berikan set soalan yang sama untuk dijawab walau pun markah yang dicatat tetap '0'.Aku ingin buktikan bahwa dia sebenarnya bijak.Kalau tidak, dia tak bijak berdebat!Bila aku semak, ternyata telahan aku benar.Anak murid aku tu berjaya mendapat 78 markah bersamaan B.Itu adalah bukti bahwa anak murid aku tu masih punya harapan jika dibantu tetapi dengan satu syarat: JANGAN BERKASAR DENGAN BUDAK TU!


Salah seorang daripada mereka, adalah dia.

1 comments:

Nieda Ramly said...

budak bijak rajin melawan

Post a Comment