Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Friday, October 10, 2014

Bicara hati ibu 7 anak yang gelandangan.

   Hai semua!Kini tibalah masanya untuk saya berkongsi isi hati saya sebagai seorang ibu kepada 7 orang anak.Ramai!Memanglah...Anak kan anugerah.Sekurang-kurangnya itulah harta saya.Maklumlah...sebelum ini, saya seorang ibu gelandangan.Tidur di mana sempat.Berbumbung langit berlantaikan tanah.Anak-anak selalu menangis kesejukan.Tapi, apakan daya saya kerana setiap kali saya singgah berteduh di mana-mana, saya dan anak-anak akan dihalau macam kucing kurap walau pun saya dan anak-anak tak tau pun apa itu kurap.

   Hinggalah suatu hari saya dan anak-anak membawa diri ke sekolah.Waktu itu hujan renyai-renyai.Tubuh saya lemah sangat.Apatah lagi, anak-anak saya yang masih kecil.Dengan makan tak tentu, air susu saya juga kering.Kesian anak-anak menangis kelaparan.Nasib baiklah saya dan anak-anak dipungut dan dibawa balik ke rumah emak.Emak dan kakak-kakak merawat saya dan anak-anak dengan penuh kasih sayang.Emak belikan kami makanan yang cukup berkhasiat.Kata orang, makanan yang emak beli mahal tapi emak tak kisah.Aku cuma dapat doakan muda-mudahan rezeki emak bertambah murah.

   Mula-mula, saya dan anak-anak, emak mandikan.Emak letak syampu yang wangi.Emak beli syampu khas untuk kami.Kemudian emak sikat dan buang semua hama-hama dan kutu yang selama ini menghisap darah kami.Lega sikit saya rasa kerana kalau tidak gatalnya bukan main.Maklumlah, bukan seekor!Kemudian emak belanjakan duit lagi dengan belikan saya dan anak-anak ubat cacing.Walau pun emak paksa, saya tak kisah sebab saya pun tak nak ada cacing.Saya nak anak-anak saya sihat macam anak orang lain.

   Yang paling saya bersyukur, selepas ditinggalkan oleh bapa anak-anak saya, saya mendapat ganti pasangan baru, anak kesayangan emak.Orangnya segak.Walau pun nampak garang, tapi abang sayang anak-anak saya, iaitu anak-anak tirinya.Tak lama kemudian, kami dianugerahkan 3 anak sendiri.Syukur!Saya makin sihat dan tambah cantik.Kata emak mata saya macam ada cahaya.Saya tak pelik sebab saya bahagia sangat tinggal dengan emak.

   Tentang hobi pulak,sebagai seorang ibu, saya suka pastikan anak-anak saya bersih dan sihat sentiasa.Bila hari petang, saya suka temankan emak melayan pokok-pokok bunganya.Emak sayang sangat pokok bunganya terutama yang nama petunia.Emak kata bukan senang nak hidup.Jadi, bila pokok tu mati, emak sedih sangat.Waktu berkebun ni, saya selalu ingatkan anak-anak saya supaya jangan menyakat emak.Tapi, maklumlah anak-anak.Berlari ke sana berlari ke sini.Sampai tergolek pasu orkid emak.Saya nak tolong angkat, manalah saya kuat.Maafkan saya ye emak.

   Suatu hari, emak bawa balik si Putih.Putih ni dahlah putih, cantik pulak tu.Saya cemburu.Hari-hari saya gaduh dengan Putih.Abang pulak dah mula sayang pada Putih.Menyamah saya.Putih ni gedik.Mentang-mentang orang sayang kat dia, mengada-ngada!Tapi, lama-kelamaan, saya dapat terima hidup bermadu.Emak dan abang pun tak pernah pilih kasih.Kami hidup aman damai bersama-sama.Syukur....Oklah.Saya minta izin dulu.Nak teman emak menonton Kalau Dah Jodoh Ustaz Kazim Elias.Ada masa, saya kongsi lagi pengalaman saya hidup dengan emak.Bye!

 Inilah abang Panji.



Saya dan anak-anak.


0 comments:

Let's have a break!