Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Saturday, October 11, 2014

Bila Putih berbicara...Saya tak gedik.

   Hai semua!Saya Putih.Hobi saya berehat sambil membersihkan badan saya supaya sentiasa kelihatan cantik.Waau pun saya bukan lagi si manis 17, tetapi kecantikan sangat penting bagi saya.Sebab itulah saya kurang suka teman ibu berkebun.Maklumlah, bila berkebun, tentu bergelumang dengan tanah dan cacing.Eiii!Saya geli sangat.Takut kalau terkena jangkitan fungus seperti penyakit SPOROTRICHOSIS.Ala... penyakit yang telah membunuh Belang tu!

   Saya pernah ada anak.Belang pun anak saya juga.Yang terkini, saya baru saja melahirkan 4 anak merdeka.Betul-betul pada tarikh 31 Ogos lalu.Tapi, malangnya, 3 telah meninggalkan saya.Seekor lagi pun nampaknya tak panjang umur.Bukan saya suka anak-anak saya mati, tapi dah itu yang ditakdirkan.Saya memang tak reti dok susukan anak lama-lama.Saya rimas.Saya tengok ibu Kuning tu tak habis-habis susukan anak.Sampaikan anak dah besar panjang pun nak disusukan juga.Lebih baik saya jaga penampilan saya supaya nampak cantik.Maklumlah, saya kan bermadu dengan Kuning.

   Tentang makan, kalau boleh saya nak PRO DIET je.Bukan saya tak suka makanan lain, tapi semasa saya hidup merempat dulu, saya dah puas makan macam-macam benda.Jadi, berilah peluang saya makan mewah sikit.Oh ya!Sebenarnya asal saya pun gelandangan.Saya bawa diri ke merata tempat sampailah saya singgah di sebuah rumah.Tapi, ramai sungguh orang!Rupa-rupanya rumah itu adalah masjid.Mula-mula saya takut sebab di masjid manalah ada makanan tapi ayah emak baik hati sangat.Ayah emak atau saya panggil Yai, selalu beri saya makanan.Jadi, suatu hari saya ambil keputusan ikut Yai balik ke rumah.

   Saya hidup bahagia dengan yai.Makanan hari-hari ikan rebus atau bakar.Fuh!Sekejap je saya dah gemuk.Tapi, saya masih trauma lagi dengan manusia pada masa tu.Mula-mula, emak yang berjaya dekati saya.Emak gosok-gosok kepala saya.Lama-lama,saya rasa selesa dan selamat dengan emak.Selepas saya beranakkan Belang, yai mintak emak bela saya.Emak ok je.Mula-mula, 4,5 kali saya lari balik rumah yai.Tapi, lama-kelamaan, saya kasihan melihat emak sebab bila saya balik rumah yai, emak datang balik ambil saya.Lagi pun tinggal dengan emak, hari-hari emak peluk dan cium saya.Sampailah sekarang saya tinggal dengan emak.Syukur sangat.

   Sebelum saya tamatkan bicara hati saya, ingin saya tegaskan yang saya tak gedik.Saya tak mengada-ngada.Saya cuma tak suka main golek-golek atas tanah.Kotor!Tentang jaga anak, saya dah cuba jadi ibu terbaik tapi apa nak buat, semua anak saya mati.Tak de rezeki saya anaknya.Kadang-kadang saya cemburu juga tengok Kuning main dan bergurau dengan anak-anaknya.Abang Panji pun tentu suka sebab dapat anak.Dahlah anak-anak Kuning tu gebu-gebu belaka!Mmmm...Oklah.Saya nak berehat dulu.Cuaca pun nampaknya mendung.Emak saya pulak sedang sibuk menyiapkan sarung En.Lenovo dia.Oh ya!Sama seperti yang lain, emak belikan saya rantai cantik.Rantai ibu warna kuning, rantai saya warna putih sesuai dengan nama kami.Ok.Jumpa lagi.Bye!!!



4 comments:

Diana Rashid said...

ala kesian nya..akak pun ada satu ekor kucing macam ni..anak dia semua mati..kata orang tua kat kg akak tu,kucimg kalau sekali dia beranak semua mati,akan datang pun mesti akan besar kemungkinan jadi gitu jugak..

Kakcik Nur said...

Dah lama kakcik tak singgah ke sini. Seronok pula baca kisah si Putih ni. :)

monalita mansor said...

tak apalah PUtih. cuba lagi.

Diya Hanun said...

kesiannye anak2 kucing tu mati T-T

Let's have a break!