Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Saturday, October 11, 2014

Catatan peribadi Abang Long Kawasan.

   Salam.Kini tiba giliran saya pula untuk menyampaikan sepatah dua kata.Untuk pengenalan, saya adalah anak kepada Kitty yang emak bawa dari Bangi semasa emak menuntut di UKM.Ayah saya telah meninggal dunia.Ibu?Saya sendiri kurang pasti.Yang saya pasti, dari kecil hinggalah sekarang emak dan kakak-kakak saya telah menjaga saya bagai menatang minyak yang penuh.Terima kasih emak.Terima kasih Kak Wa.terima kasih Kak Adik.

   Sekarang, saya ada dua isteri.Kedua-dua saya sayang.Nama isteri-isteri saya, Kuning dan Putih.Dengan Kuning saya mendapat 6 orang anak.Dengan Putih pulak, saya baru saja kematian 4 orang anak.Tak pelah.Tak de rezeki.Nak buat macam mana.Setiap pagi saya keluar tetapi bila tiba tengahari, saya akan balik untuk makan tengah hari.Kalau tiba waktu makan saya tak muncul, dari jauh lagi saya boleh dengar suara emak atau kakak-kakak saya memanggil saya.Saya sayang mereka.

   Dulu, semasa saya seorang,emak masakkan lauk ikan.Tapi bila dah ramai-ramai ni emak beri makan Pro Diet je.Mmm..Boleh tahan sedap untuk tekak orang kampung macam saya.kami makan ramai-ramai ala-ala nasi ambeng.Boleh mengeratkan silaturrahim, kan?Semua isteri dan anak saya emak paksa makan ubat cacing.Cuma saya je yang degil.Tapi, saya tau, emak gaul sekali dengan ikan yang emak beri.Pandai betul emak.

   Semasa saya seorang, saya tak pakai rantai.Tapi,bila dah ramai-ramai, emak paksa pulak pakai rantai.Emak takut saya diculik orang.Dengan badan sado macam saya, buat sup pun sodap.Eeiii!Selisih!Tak sanggup saya bayangkan.Kesian anak-anak saya kalau tak de ayah.Mula-mula pakai rantai, saya rasa pelik.Apa klas abang kawasan pakai rantai?Habis saya digelakkan kawan-kawan.Tapi, saya cool je.Demi emak yang sayangkan saya.

   Malang tak berbau.Suatu hari, semasa sedang mengejar jantan mana entah dok usha Putih, rantai saya tersangkut di pagar.Aduh!!!Dengan leher saya sekali tersangkut.Akibatnya, leher saya luka dan menanah.Salah saya juga sebab lambat beri tahu emak.Saya tak balik 2,3 hari.Takut emak marah.Tapi, bila emak dapat tahu, cepat-cepat emak cuci luka saya dan bubuh minyak gamat.Pedih tak usah cakaplah.Dahlah berlubang.Bau pun mula busuk.Nasib baik Putih dan Kuning masih setia.Saya bawa bersabar je.

   Lebih kurang sebulan kemudian, luka saya sembuh tapi pipi saya macam senget sikit.Tak kisahlah sebab emakmasih sayangkan saya sangat-sangat.Buktinya, bila saya balik, emak mesti dukung, peluk dan cium-cium saya.Padahal saya bukan pernah mandi macam anak-anak saya.Agaknya bucuk-bucuk sayang.Tapi kesian juga pada emak sebab lepas tu emak mesti achum achum dan muka jadi merah.Tapi itulah, emak degil juga nak cium.Hehehe!

   Sekarang ni saya lebih manja dengan emak dan kakak-kakak.Jangankan seminggu tak balik, sehari pun emak dah sibuk cari.Lepas saya kenyang, saya suka baring rehat-rehat.Masa tulah saya selalu dengar emak beritahu anak-anak saya supaya jangan buat bising sebab saya nak tidur.Padahal saya pun suka tengok anak-anak saya lompat sana lompat sini.Lebihlebih lagi si Kasmir.Comel sangat.Walau pun dia cacat dan asyik terteleng-teleng, saya tahu Kasmirlah yang bakal mengikut ketampanan saya.Hahaha!Tak jadi abang kawasan pun tak pelah nak.Asalkan anak ayah sihat dan boleh jaga emak.

    Ops!Dah lama sangat saya berceloteh.Kesian emak banyak kerja.Malam semalam sampai pukul 3 pagi emak cuba nak ubatkan En.Lenovo tapi sia-siap.Nasib baik ada Cik Lenovo.Boleh juga saya tumpang berceloteh.Akhir kata, saya doakan emak dan kakak-kakak serta isteri dan anak-anak saya semua sihat walafiat.Khas buat Putih, walau pun anak kita semua mati, abang tetap sayangkan Putih.Muah!Bye.



Yang ikhlas,
Panji Semerang
Abang Kawasan hati ada taman.

#kelabbloggerbenashaari

0 comments:

Let's have a break!