Saturday, December 13, 2014

Khasiat beras rebus

    Hari ini nak cerita pasal beras.Dari kecil kita kenal beras,kan?Maklumlah.Orang Melayu.Beras wajib ada dalam rumah.Tak kiralah beras jenis apa.Baru-baru ini, setelah sembuh dari sakit, selera makan aku bertambah.Kalau boleh sekali makan 2,3 pinggan.Tapi mengenangkan saiz pinggang yang tak berapa nak kecik, aku terpaksalah fikirkan beras yang mengenyangkan tetapi saiz badan aku boleh maintain.

   Beras yang biasa aku makan adalah beras wangi.Sesekali aku makan beras biasa cap Rusa.Tetapi kedua-duanya tu agak menggemukkan.Maka misi mengenalpasti beras yang mesra perut dan mesra lemak pun aku jalankan.Beg pertama aku makan beras perang jenama XXXXXX.  Ala... langsung tak sedap.Macam makan nasi dah direndam air seminggu.Nak buang sayang jadi makan jelah sampai habis satu beg.Misi kecikkan pingang berjaya tapi tekak tak boleh nak terus terima.

   Misi kedua, aku melilau lagi mencari beras yang sesuai.Kali ini jodohku kuat dengan beras rebus.Serius aku tak tahu apa itu beras rebus.First time aku dengar.Warna agak keperangan.Rasa?Mmmm..... Bolehlah.Aku tak pasti sama ada beras rebus dan beras perang ni sama atau tidak.Antara kebaikan beras rebus yang aku kutip di Google adalah :

1. Kurangnya kanji yang mana bagus untuk mengurangkan kandungan gula dalam badan anda.Dengan kata lain sesuai untuk pesakit kencing manis.
2. Bila sudah kurang kanji@gula, maknanya anda dapat menjaga tubuh badan anda dengan ideal.
3. Boleh mengurangkan kolestrol dalam badan. Boleh diet guna beras ni.Kesan jangka panjang, boleh kekalkan saiz pinggang.
4. Mengandungi vitamin B1, B2, B6, zat besi, fosfat.
5. Mengandungi Mineral Magnese yang berfungsi sebagai bahan anti pengaratan dalam tubuh badan.Bahan anti pengaratan ni aku tak berapa faham.Nanti kena cari maklumat lebih lanjut.
6. Menjaga jantung dan darah tinggi.Umur makin meningkat jadi memang patutlah kena jaga jantung dan darah tinggi.
7. Kalsium lebih tinggi berbanding beras putih.Yang ni aku tak berapa pasti.Kalau betul, tentu bagus untuk tulang.
8. Mengandungi selenium dan fiber/serat sebagai anti kanser. Maknanya dengan makan beras rebus ni, dapatlah kurangkan risiko kanser.
Kesimpulannya, bagus juga beras rebus ni.Bolehlah aku check sama ada berat aku makin bertambah atau berkurangan.Tak larat nak jalan kalau berat sangat.Kan?
Fiyya makan beras apa, Fiyya?
Agak-agak, yang mana satu makan beras rebus?

4 comments:

Amie said...

First time dengar nama beras rebus.... he hehhee.

Unknown said...

Salam kenal, blh try beras rebus nie...tq sharing...anyway saya blogwalking kat sini. Jemput singgah ke blog saya http://ibu2ahmad.blogspot.com. Saya follow sini n kalau sudi follow la saya balik yer...TQ :)

Unknown said...

sebelum ni tak penah dgr rebus beras.. heheheheh

good care said...

slm

Post a Comment