Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Friday, December 12, 2014

Resipi kuih gendang

   Ha!!!!Yeah!!!Kak Yong nak buat kuih gendang Pengerang!My favourite.Kuih ni simple je tapi sedap dan yang penting membawa kenangan.Hihihi!Oleh kerana jarang sangat buat kuih ni, Kak Yong kakak kembar tak seiras aku pun call kakak sepupu yang mahir buat kuih gendang perang eh Pengerang.Sesiapa nak cuba, silakanlah ye.Tak de hak ekslusif pun.Sharing is caring.Tapi jangan mengaku hak milik sudahlah.Ok.Sebelum beri resipi, kita tengok gambar dulu.



Inilah dia si kuih gendang Pengerang.

Bahan-bahannya:
7 biji telur ayam (diblend sampai kembang)
3 cawan gula halus (Kalau nakkurang manis, kurangkan gula)
Santan pekat (ikut pekat)
Tepung gandum(ikut lembut)
Pekatan air daun pandan(ikut warna)
Garam secukup rasa
1/2 sudu teh Soda bicarbonate 
Sedikit marjerin

Caranya:
1.Campurkan telur yang dipukul kembang dan gula halus.Kacau rata.
2.Masukkan garam, soda bicarbonate dan air pandan.Kacau rata.
3.Masukkan tepung dan santan pekat sedikit demi sedikit.
4.Masukkan sedikit marjerin.
5.Uli adunan nipis dan terap bulat agak-agak 5 cm diameter.
6.Goreng dengan minyak banyak

   Kuih yang jadi cantik, selepas digoreng, ia akan menggelembung macam gendang dan bila dibelah dua, akan kelihatan ruang kosong di tengah-tengah.Orang dulu-dulu cuma gunakan mulut gelas kaca je untuk terap.Kuih ni walaupun simple sangat tetapi sedap dengan bau yang wangi kerana guna pandan.Kalau ada yang tak suka bau pandan, bolehlah gant dengan esen ros atau perasa yang lain.Selamat mencuba.


0 comments:

Let's have a break!