Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Thursday, December 24, 2015

Pernah jadi kawan syaitan...

   Hari ini Khamis, 24 Disember 2015 bersamaan dengan 12 Rabiulawal,hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.Tu intro je.Aku tak cukup ilmu untuk bercakap tentang maulidurrasul.Jadi aku cerita tentang apa yang aku rasa jelah.

   Lebih kurang seminggu je lagi, sesi persekolahan 2016 akan bermula.Bukan setakat budak-budak, cikgu budak-budak pun teruja nak mula sesi baru.Teruja nak tau, kelas apa yang akan diajar.Nak tau lengkap tentang jadual.Tugas-tugas lain aku dah tau kerana dah selesai cetak sendiri BUKU PENGURUSAN SEKOLAH.Boleh tahan berat juga tugas yang akan aku tanggung.Moga-moga aku boleh menjadi pokok duian yang tabah,kuat dan sihat walau pun tak minum susu cap Junjung!

   Sejak mula mengajar, setiap kali nak mula sesi persekolahan baru, aku mesti shopping barang-barang sekolah yang baru.Pen, pensil, pemadam, correction tape, sticker, sampul buku, bekas pensel, marker pen, duster, highlighter, beg dan macam-macam lagilah.Tapi, tahun ini aku berazam hanya akan beli barang-barang yang betul-betul tak de.Bukan apa, sebagai langkah berjimat cermat.Lagipun bila aku bongkar stor, rupa-rupanya berlambak barang-barang yang masih elok dan boleh digunakan.Malahan, ada yang masih dalam plastik!Rasa berdosa pulak jadi kawan syaitan sebab membazir.

   Oklah..Aku nak sambung siapkan  RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN @ RPT untuk subjek Bahasa Inggeris yang aku ajar.Selain tu, modul pun aku belum siapkan.Semua untuk ersediaan tahun depan supaya anak-anak didik aku berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan walau pun ibu bapa tak pernah ucapkan terima kasih pun.

Image result for alat tulis
Gambar Google

   Kalau dulu, inilah kerja aku sebelum mula sesi baru persekolahan.Shopping alat-alat tulis. Kepada ibu bapa yang baru je nak merasa pengalaman beli alat-alat tulis untuk anak yang baru masuk sekolah, aku nasihatkan, pandai-pandailah jimat.Bukan apa, semua nampak ok tapi fikir tentang perlu atau tidak.Kalau tak silap, tak lama lagi blogger sifu BEN ASHAARI, pun mula kena fikir pasal membeli alat tulis untuk Qhaliff yang makin bijak.



0 comments:

Let's have a break!