Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Wednesday, September 30, 2015

Cukup sudah...

Cukup cukup sudah
Cukup sampai di sini saja
Daripada batin tersiksa
Lebih baikku pergi saja...

   Ok.Itu rangkap pengenalan yang aku petik dari sebuah lagu tanah seberang.Tak ingat siapa penyanyi atau tajuk lagunya.Tapi bait-bait kata tersebut sangat sesuai untuk seorang 'aku'.Buat masa ini.Ye.Cukup sudah.Sampai di sini.Sampai tahun ini saja.Aku tak sanggup lagi menjadi tempat orang melepas geram atau perasaan.Aku pun pandai geram dan ada perasaan.Daripada hari-hari makan hati berulam jantung, baik aku angkat kaki.Jangan salahkan diriku andai aku tak setia kerana kesetiaanku selama ini hanya layak menjadi alas bungkus nasi lemak.Mentang-mentang aku lembik, bendul, sesuka hati je buat aku macam bola.Enough is enough.Aku sabar orangnya.Ye...Berpuluh tahun aku sabar.Namun bila kesabaranku hilang, jangan salahkan aku andai aku tak menoleh ke belakang kembali.Apa pun, terima kasih kerana mengajarku erti derita dan sengsara.Terima kasih kerana mengajarku menjadi sepohon balak yang tegak berdiri dan bukan sebatang (?) pokok taugeh yang lembik dan mudah dipijak-pijak.



Gambar ambil di FB.Sesuai pulak.

Wednesday, September 9, 2015

Macam-macamlah....

   Dah lama tak aktif blogging rasa macam kekok pulak.Tambah lagi dengan menggunakan Encik Lenovo baru yang aku beli dah hampir setahun tapi baru malam ni aku guna untuk update blog.Bukan Encik Lenovo ni yang tak bagus tapi aku.Rasa kekok guna gajet main sentuh-sentuh ni.Almaklumlah... aku blogger anchovy yang dah tak kuat berenang...Hihihi... Walau macam mana pun, alhamdulillah, tanoa dirancang, aku ada hati untuk mula menggunakan Encik Lenovo aku ni.

   Oh ya.Isu paling membekas dalam hati aku sekarang ni adalah 10 - 0.Ala... hal bola la.Aku pun terkeduk tertelan biji buah mata kucing bila tahu keputusan perlawanan antara Malaysia dan UAE begitu punya teruk!Hingga digelar permainan sarkas!Malam ni pulak, isu berasap-asap di stadium.Walau pun keputusan kekalahan malam ini normal iaitu cuma 1-2,tapi kemarahan yang tak dapat dibendung terhadap FAM menyebabkan sebahagian insan normal jadi tak normal.Maka timbullah kata-kata pandai tapi tak matang.Ala.... Tak reti pulak aku nak ulas.

   Selain daripada itu, baru-baru ni agak panas juga dengan isu anjing kencing dalam troli di Tesco Plentong.Tesco Extra la tu kot.Maka ramailah yang secara sukarela memberikan pendapat pro and con.Tapi yang ramainya yang  marahlah.Maklumlah anjing tu najis mughalazah.Najis berat.Maka perlulah troli yang entah berapa ratus jumlahnya tu disamak.Syukur ada pihak yang secara sukarela nak berbuat kebajikan.Aku tak anti anjing.Aku tak anti orang cina.Tapi agak-agaklah kalau nak bawak anjing gi shopping.Kalau gi taman bunga ke, gi zoo ke, ha... silakan.Oklah.Cukup sampai di sini catatan untuk saat ini.


Biarkan aku begini...

   Ada yang bertanya... Mengapa blog aku tidak diisi dengan ilmu-ilmu pendidikan yang menjadi kepakaranku.Jawapanku mudah...kerana aku belum cukup pakar untuk berkongsi.Bimbang jka ada ilmu sesat yang aku ajar.Dengan kata lain, aku tak yakin.Biarlah pengisian blog ku ini lebih santai sekadar berkongsi rasa suka duka seorang pendidik.

    Sehingga saat aku menulis ini, aku telah berkhidmat selama 19 tahun.Ya...aku bukan muda lagi.Andai aku seorang yang mengejar kedudukan dan pangkat, mungkin saat ini, tempatku bukan lagi di kerusi guru biasa.Aku pernah cuba menjadi Ketua Panitia, membimbing 14 guru di bawahku.Namun, itu bukan jiwaku.Aku tak suka memimpin.Aku lebih suka menjadi guru biasa yang lebih banyak berurusan dan fokus pada anak-anak didikku.

   Demi kepuasan sebagai seorang pendidik, biarlah aku hanya menjadi guru biasa.Aku puas dapat membantu anak-anak didikku bukan setakat dalam pelajaran tetapi juga dalam kehidupan.Alhamdulillah....






Wajah-wajah penghibur hatiku

Tuesday, September 1, 2015

Lipas vs ular

 Aku tak takut lipas.Cuma geli je sebab lipas selalunya kotor.Kalau lipas lalu depan mata pun aku ok je.Tak delah terjerit-jerit.Tapi aku geli yang amat sangat dengan makhluk seperti ular.Tak kiralah besar atau kecik.Termasuklah ulat dan cacing.Juga lintah, pacat, beronok atau teripang.Eeeiii.... Tak sanggup aku bayang benda tu lalu depan mata.Sampaikan tali pinggang pun aku terbayang jadi ular!Jadi, jangan haraplah aku nak posing macam anak dara dalam  gambar tu..





Eeeiii....Tak sanggup! Nak ambik gambar pun terpaksa jauh-jauh!

Ironinya, anak dara ni takut sangat dengan lipas.Jangankan nampak lipas, sebut LIPAS pun dia dah geli geleman.

  

Let's have a break!