Sunday, February 7, 2016

Ayam baka gedempol

   Aku orang kampung.Tak pernah makan ayam belanda aka turkey.Walaupun dah beratus kali tengok di TV.Termasuklah ayam belanda gergasi versi Mr.BEAN.Ditakdirkan suatu hari, aku ke MASLEE.Aku ternampak seekor ayam punyalah besar!Baik punya landing antara ayam-ayam kurus keding aka ayam pencen.

   Dengan terujanya aku pun bertanya kepada pekerja nepal (kot) yang asyik tersengih walau pun gigi ala-ala hitam budak baru 6 tahun.Aku tanya, ayam apa.Aku dengar dia kata ayam belanda.Aku tengok harga boleh tahan.Tak sampai lima ringgit.Murahnya!!!Aku pun dengan yakin dan gembira, minta dia timbang.Harga lebih kurang dua puluh enam ringgit.Oklah.Aku setuju nak beli.Dalam otak dah terbayang nak buat ayam belanda sumbat ala-ala omputih.

   Sampai di rumah, dengan kekuatan tangan sebelah kiri (tangan kanan aku retak tahun lepas dan masih perlu aku cutikan), aku letak ayam belanda aku yang telah siap dipotong-potong ke dalam sink.Waktu mencuci, aku rasa ayam belanda aku tersangatlah hanyir.Macam itik pun ada.Aku belek bahagian tongkeng, memang sah bukan itik.Kemudian, baru aku perasan, bukan ayam belanda yang aku beli tapi ayam baka!Terkesima aku sekejap!Baka pun bakalah.Janji boleh goreng kunyit pun sodap!(Padahal aku frust tak dapat makan ayam belanda) Lain kalilah, kalau ada rezeki, aku beli ayam belanda betul-betul belanda.

Image result for ayam belanda

Ayam belanda Cik Google


0 comments:

Post a Comment