Sunday, February 7, 2016

Resipi sagun yang lazat

   Siapa pernah makan sagun tentu tahu bagaimana istimewanya sagun.Aku memang suka sangat makan sagun.Dulu, masa aku kecik, makcik aku@anjang selalu buat sagun yang aduhai, sangatlah lazat.Setelah berpuluh tahun, aku dapat merasa sagun sekali lagi.Mmm..nyam nyam nyam.. Alhamdulillah.... Tapi bukan makcik aku @ anjang yang buat.Kali ini kakak aku @ kak Yong yang buat.Terima kasih le kak Yong...Terima kasih daun keladi.

Resipi sagun Kak Yong

Tepung beras ( disangai sampai ringan dan sejukkan)
Kelapa muda parut - Jangan ambil bahagian hitam
Gula dikisar halus( agak-agak manis)
Sedikit garam
Sedikit daun pandan untuk mewangikan.

Caranya:

1.Panaskan kuali tanpa minyak
2.Sangai kelapa parut yang diletakkan potongan daun pandan, hingga kering, wangi dan kekuningan.Pastikan api tidak terlalu kecil atau besar.Perlu sentiasa dikacau supaya kuningnya rata dan tak hangus.
3.Masukkan tepung beras yang telah disangai awal-awal dan gaul rata.
4.Masukkan gula dan garam.
5.Kacau rata.
6.Angkat bila telah cukup kering.

* Nampak mudah tetapi perlu pastikan sagun tak hangus.
*Kalau suka boleh dicampur kuning telur semasa digaul dengan tepung beras dan masak hingga kering.
*Orang tua pesan, hati-hati semasa makan sagun kerana kalau tersedak, alamat la...

Image result for sagun

Sagun Cik Google yang telah dikomersilkan.

0 comments:

Post a Comment