Tuesday, January 10, 2017

Izinkan aku beradu kerana aku lelah

      Hari ini, aku melayan 1001 kerenah ibu bapa anak-anakku. Dari hal sekecil terlupa duit bekal hinggalah hal besar yang tak patut diceritakan meski pun kepadaku guru anak-anakku.Kata orang, kerja mendidik itu mudah.Cukup masa, goyang kaki balik rumah.Namun, orang tak tahu, sekali bergelar cikgu, di mana-mana juga cikgu.Andai dulu perantara hanya telefon rumah, namun zaman canggih kini dengan hanya hujung jari,ibu bapa anak-anakkku dan anak-anakku, dapat hubungi aku meski pun di waktu aku baru nak melelapkan mata di atas katil jam 2 pagi!

   Aku tak marah namun berpada-padalah.Aku letih seharian di sekolah.Pulang ke rumah, buku dulu yang ku capai ,bukan pinggan mangkuk periuk belanga dan sebangsa dengannya.Aku lelah.Berilah aku sedikit waktu untuk diriku sendiri.Pembelajaran alaf 21 bukan mudah bagi mereka yang mengalah.Justeru, andai anak-anak diminta membuat tugasan sekolah di rumah yang memerlukan pendekatan canggih, bantulah.Jangan dikata kami guru bercita-cita terlalu tinggi ibarat tak mengukur baju di badan sendiri.Kami hanya menurut perintah. Mengapa perlu dibantah sedangkan pendidikan setaraf Finland itulah yang selalu diminta?

   Aku lelah.. Izinkan aku beradu sebagai seorang guru.Dengan izin Nya, esok akan ku layan lagi seribu satu kerenah ibu bapa anak-anakku. Namun, berpada-padalah kerana aku bukan pengasuh di sekolah meskipun aku sayang anak-anakku yang beribu itu.Salam Ukhwah...

Image may contain: one or more people, sky, text and outdoor

Aku hanya insan biasa yang ingin ruang waktu ku sendiri bersama dia yang tercinta.

0 comments:

Post a Comment