Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Tuesday, October 27, 2015

Grrrr!!!!

   Bila online di rmah, ok je.Blogging ke, FB ke atau cari lain-lain maklumat di hujung jari.Tapi, bila perlu online untuk tugas rasmi, macam-macam masalah yang timbul.Menyampah!Dahlah deadline paras hidung baru beritahu untuk buat!Hampeh betul!!
Kerja bertimbun-timbun sampai nak melayan diri sendiri pun tak sempat.Grrr!!!


Grrrr!

Wednesday, October 21, 2015

Jamu Susuk Dara Cik Fiyya

   Hari ni Cik Fiyya nak buat promosi istimewa.JJAMU SUSUK DARA.Jamu awet muda.Cuba sekali mesti nak lagi.Biasanya rasa jamu mmm.... susah nak telan,Tapi yang Cik Fiyya nak promote ni garenti lazat.Lemak lagi berkrim.Harga pun mampu milik.Cik Fiyya dah makan banyak kali.Memang puas hati.Hasilnya?Tengoklah sendiri.Betawa awet mudanya Cik Fiyya.Cubalah!
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

   
Cik Fiyya dan jamu awet muda.
Awet muda kan?

Ustazah pesan...

      Assalamualaikum semua.Hari ni ustazah nak nasihat sikit kepada sesiapa yang berkenaan.Ustazah paling tak berkenan perangai tak menghormati orang tua.Tak kiralah orang tu tua sikit je ke atau tua banyak.Sebagai orang muda kita mestilah hormat orang tua.Contoh paling mudah, ustazah selalu nampak budak-budak yang baru nak hidup, lalu depan orang tua buat donno je!Tundukkan kepala sikit pun tidak!Malahan berlari dashhhhh macam spiderman nak tangkap orang jahat!Tolonglah ye.Hormatlah sikit kepada orang tua.Tak sedap sungguh mata ustazah melihat.Kucing pun tak kan lalu depan orang tua dengan cara yag kurang sopan.Tak percaya?Tanyalah kucing!Itu jelah nasihat ustazah.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Jangan lupa pesanan ustazah ye!
Pst... Abaikan jerawat di dahi ustazah tu ye.

Sunday, October 18, 2015

Guru Grumpy Cat.

   Hari ini, seorang guru muda  mengadu padaku.Homework yang hanya memerlukan sejam untuk siap, hanya disiapkan oleh 3 orang daripada hampir 30 orang murid.Sedangkan masa diberi bukan sehari, tetapi seminggu!Aku dapat rasakan kekecewaan di wajahnya.Andai kata kelas yang berkenaan kelas pelajar harapan, kami sebagai guru, tidaklah kecewa sangat.Namun kelas yang dimaksudkan adalah kelas elit.KONONNYA! 

   Bila dimarah, pelajar merajuk.Ibu bapa mengamuk!Meskipun bukan semua dan melibatkan kes-kes terpencil, kami para guru, sangat berhati-hati untuk tidak menyentuh pelajar.Aku teringat semasa mengajar di sekolah rendah 15 tahun dulu.Denda jalan itik, ketuk ketampi, pakai manila kad dan macam-macam lagi denda masih lagi boleh dibuat.Tiada seorang  pun pelajar yang pengsan apatah lagi cacat atau mati.Malahan pelajar-pelajar sangat mengambil berat untuk menyiapkan kerja sekolah.Adakah guru zaman dahulu zalim?

   Betul bahawa guru perlu mendidik dengan kasih sayang.Namun, takkanlah menjentik sedikit pun menjadi kesalahan?Sentuh sedikit guru disaman?Akhirnya jadilah guru yang mengajar tanpa jiwa.Mengajar semata-mata bukan mendidik.Untuk mendidik, sesekali, perlu juga dijentik.Jika tidak, jadilah generasi pelajar masa kini,generasi yang bertindak mengikut sesuka hati kerana tiada apa yang perlu disegani apatah lagi ditakuti.Kucing mengajar anak pun sesekali anak tu ditamparnya!


Muka bengang guru bila pelajar tak buat homework walaupun masa yang diberi panjang.
Macam Grumpy Cat ni kot.


Image result for cat

Muka selamba pelajar tak buat homework tapi ada hati minta guru buat kelas tambahan.



   

Thursday, October 1, 2015

No date you die!


   Cerita hari ni pasal geram.Aku geram dengan anak-anak murid aku yang buat dek je bila aku suruh tulis haribulan.Geram tau!Aku pantang tengok muka surat tak de haribulan.Ibarat muka tak de kening!Hodoh kan?Dah la hodoh, mengerikan pulak.Penat aku cakap, no date you die tapi budak-budak bertuah ni pakat sengih je.Mentang-mentanglah aku tak pandai nak marah!Aku marah pun dikatanya aku senyum!Hish!Tapi, salah aku sendirilah.Sebab manjakan budak-budak ni sangat.Apa nak buat.Allah dah jadikan aku seorang yang sangat susah untuk marah dan penuh dengan kasih sayang.Hingga melimpah ruah!Cewah!!!


Let's have a break!