Wednesday, July 25, 2018

Bila hati rasa tak sedap.... Guru Tingkatan siri 1

   Alahai... Hari ni buat kerja semua tak menjadi.Kenapa entah.Hati rasa tak senang.Ni mesti syaitoon punya kerja!Nak suruh aku jadi pemalas la tu!Kan?Kan? Jadi, untuk mengelakkan pembaziran masa, aku pos entry la dulu.Kenapa entah tiba-tiba rajin dan bersemangat pulak nak blogging semula.Cukup-cukuplah dengan kenangan yang menghanyutkan.Tak de faedah nak bersedih lama-lama.Lantak ko lah!

   Hari ni aku nak cerita sedikit pengalaman aku sebagai seorang guru.Tahun ni aku sukarela mohon dengan pentadbir untuk jadi guru tingkatan.Tahun lepas aku penyelaras tingkatan.Dua-dua ada pros and cons.Tapi sejujurnya aku lebih suka jadi guru tingkatan.Aku tak suka jadi penyelaras dan selalu kena kejar cikgu-cikgu yang lambat sikit buat kerja.Lambat sikit je tau!*Blink!Blink!

  Tugas sebagai guru tingkatan bukan mudah.Kalau nak disenaraikan sehari suntuk pun tak siap entry aku ni.Jadi aku kongsi la sikit-sikit yang agak-agak penting.Ok...lepas je aku punch in, aku terus ke meja dan semak apa yang patut aku buat hari tu.Contohnya jumpa pelajar A untuk bincang pasal dot dot dot.Atau jumpa pelajar B untuk pulang resit ke apa and bla bla bla. Kemudian, terus ke dewan untuk ambil kedatangan.(Ini kalau tak de apa-apa program la.Kalau ada program, wajib la terus ke dewan.Semak apa patut nak buat otw ke dewan je)

   Di dewan aku kena semak kedatangan anak-anak kelas aku.29 orang je tapi wajib aku kenal sorang-sorang.Tak de la nanti anak murid sendiri pun aku tak cam.Tick nama sorang-sorang dalam jadual kedatangan atau register.Register ni dokumen yang sangat penting tau.Tak boleh dibawa ke mana-mana ikut suka hati.Lepas tick kehadiran, wajib terus beri pada penyelaras.Jadi untuk menyenangkan tugas aku sebagai gutu tingkatan, aku sediakan jadual kedatangan ala-ala register aku sendiri.Jadi mudah untuk aku rujuk 24/7 hatta dalam bilik tidur pun sebab aku boleh simpan sendiri.

   Bila dah tau siapa yang tak de dalam barisan, aku wajib contact parents. Kadang berjawab tapi selalunya tak.Agaknya parents menyampah kot sebab cikgu sibuk nak tau kenapa anak-anak dia orang tak datang.Tapi sebagai guru, aku kena la call.Takkan aku sesuka hati nak letak 'sebab ketidakhadiran' budak-budak tu.Whatsapp pun kadang blue tick je tapi hampeh tak sudi nak jawab.Huhuhu!Sedih tau!Dah la duit top up sendirian berhad.Tu tak campur rugi top up beri anak murid pinjam phone sebab nak call parents nak beritau macam-macam.Opps!

~ Ala... rasa tak sedap hati pulak.Sambung nanti la ye ~



Ni yang lama punya.

0 comments:

Post a Comment