Tuesday, January 10, 2017

Mana lencana awak?

   Yang!Mana lencana awak? Aku tanya anakkku? Patah teacher!Dengan muka tak berdosa, anakku menjawab.Patah?Aku pelik.Macam mana lencana boleh patah?Lencana tu bukan dibuat dari kayu.Aku tanya pulak anakku yang seorang lagi.Lencana awak pulak mana? Dengan bibir tersenyum, si bujang 13 tahun dengan muka 10 tahun, menjawab,... Koyak cikgu! Aduh! Yang tadi patah.Yang ni pulak koyak!Kami bercakap tentang 'lencana' yang berbeza ke?

   Aku terdiam sekejap.Yang!Lencana yang macam mana yang awak kata patah tu?Aku tanya anakku yang mula-mula tadi.Dia bangun dan menuding jari ke arah kawan d sebelahnya. Itu!Katanya sambil menunjuk tag plastik yang tergantung di leher.Aduh!Itu bukannya lencana!Kata ku dalam hati.Aku tanya pula anakku yang kedua.Lencana awak yang macam mana?Si bujang kuat tersengih di depanku, menunjukkan kertas bertulis nama yang koyak separuh.Aduh!Masak!Terfikir dalam hati.Rupa-rupanya anakku yang dua ketul ini tak tahu apa itu lencana!Seorang  plastik tag dan seorang lagi kertas biasa dalam tag!Memang lah bertulis nama tapi itu bukan lencana!Aduhai!Enam tahun di sekolah rendah, lencana pun tak de dalam kamus kata awak anak-anakku.Tu belum lagi aku tanya, ... Where's your badge?Besar nampaknya cabaran kami sebagai pendidik ni. 

Kisah asal : Puan Norleha Guru kelas 1 Elit.
Kelas KRK / KAA : Jangankan badge, belajar pun guna skan kod bar di buku teks.




0 comments:

Post a Comment