Monday, September 9, 2013

Non-stop berapa jam entah.

   Hari pertama aku bersekolah selepas bercuti panjang minggu lepas.Lega!Dapat sambung mana-mana kerja yang tertangguh.Kelas tingkatan 3 sedang sibuk pulun kelas tambahan.Aku cuma mengajar tingkatan 5 tapi aku volunteer juga mengajar kelas tambahan tingkatan 3.Kebetulan, seorang guru BI sedang bercuti sakit kerana baru je menjalani pembedahan.

   Semasa aku check di jadual luar pejabat tu aku nampak satu slot je iaitu mulai jam 2.10 hingga 3.10 petang dengan 2 kelas bergabung.Jam 12.30 hingga 2.15 aku ada kelas tingkatan 5.Oklah tu.Sempatlah aku berkejar ke kelas tingkatan 3 selepas aku mengajar tingkatan 5.Tau-tau, semasa aku asyik mengajar tingkatan 5, lebih kurang jam 1.30 petang, aku diberitahu yang slot kelas tambahan aku adalah 2 iaitu mulai 1.10 hingga 3.10 petang.Kesian budak-budak tingkatan 3.Rupanya dah lama budak-budak tu menunggu di luar Makmal Bahasa tapi tak berani nak beritahu aku.Takut!Entah apalah nak ditakutkan.Aku bukan pernah makan orang pun.Hahahaha!!!!

   Tak perasanlah pulak boleh bertembung masa.Nak cari guru ganti,manalah sempat.Jadi, aku pun dengan terpaksa, tamatkan kelas tingkatan 5 dan mintak budak-budak tingkatan 3 tu pulak masuk kelas.Aduhai.Tak sempat pun nak makan.Stop solat pun belum ni.Nak pastikan budak-budak tu selamat dulu.Bila 2 kelas bergabung maknanya 35 x 2= 70 orang.Bolehlah tahan ramai.Walau pun penat, aku rasa puas hati.

   Tamat slot pertama, aku berkejar pulak ke tingkat atas untuk slot kedua.Sepatutnya 2 kelas je bergabung dengan jumlah lebih kurang 60 tetapi rupa-rupanya 3.Maka jadilah jumlah lebih kurang 80.Aduhai.Jenuh aku mengajar!Tapi, apa pun aku puas hati juga.Sekurang-kurangnya, dapat aku bantu budak-budak tu untuk ulangkaji.Exam memang bulan 10, tapi minggu depan ada PraPMR.Dia orang nak skor straight A.

   Duss!!!Tiba-tiba aku rasa sakit menyentap di usus.Alahai usus.Sabarlah dulu kalau nak sakit pun.Sekurang-kurangnya berilah aku masa untuk habiskan kelas hingga jam 3.10 petang.Sekejap-sekejap aku duduk untuk kurangkan sakit.Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga aku tamatkan kelas.Bayangkan... Aku mula masuk kelas jam 7.30 sampailah 9.50 non-stop.Rehat sekejap.10.10 sampai 11.55 kelas lagi.Rehat jap dan aku ambik peluang menanda kertas exam tingkatan 5.Dan 12.3o sampailah 3.10 aku terus mengajar dan cuma stop sekejap untuk zohor lebih kurang 15 minit.Kalau dapat bayaran extra, masyhukkk jugak.Tapi, aku ikhlas jelah.Mudah-mudahan, budak-budak tu semua berjaya.

   Tapi yang seronoknya, semasa nak keluar kelas, ada seorang budak tu panggil aku Teacher Scarlett!!!Hohoho!!!!Pengikut setia blog aku rupanya....Dia mintak aku up date blog.Ni yang aku ambik masa update ni.Semangat sekejap.Hehehe..


1 comments:

Vee said...

Wahh. Students pun follow blog ehh. Nice. :)

Post a Comment