Saturday, February 5, 2022

Covid, SPM dan guru

Salam habis cuti!(hehehe!)

      Esok, aku ke sekolah lagi.Dah tua pun masih lagi ke sekolah.Apa nak buat.Itu je yang aku tahu untuk mencari rezeki sesuap nasi.Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.Sesungguhnya hati risau kerana kes Covid masih tinggi hari ini, iaitu 9117 kes terbaru.Alahai... Baru seronok dong dong ceng makan limau dah naik lagi kes.Tinggi pulak tu.Tapi aku tengok, rata-rata orang dah tak kisah dah.Ramai juga yang dah tak berapa jaga SOP terutama .... (Sila sambung sendiri) But I don't care!Aku akan tetap cuba sebaik-baiknya untuk jaga SOP!Orang nak kata ku bendul katalah!For me, prevention is better than cure!

     Bercakap tentang kes Covid yang makin meningkat, aku tak risaukan sambutan Hariraya yang masih lama lagi tapi aku bimbangkan SPM.Bukan setakat calon-calon SPM tetapi juga guru-guru yang bertugas termasuklah aku.Walau pun aku cuma sebagai assessor untuk Speaking Test, aku risau juga.Maklumlah bila berjumpa dengan ramai orang, macam-macam boleh berlaku.Minta dijauhkan ya Allah. Moga semuanya berjalan lancar hinggalah ke hari terakhir SPM.Bercakap tentang SPM, aku betul-betul kagum dengan guru-guru yang mengajar murid SPM.Bukan calang-calang orang mampu.Terlalu banyak cabaran yang mesti dilalui.Mereka adalah the unsung heroes @ wira tidak didendang.


Kami guru Malaysia

Berikrar dan berjanji
Mendidik dan memimpin
Putra putri negara kita

Pada Seri Paduka
Kami tumpahkan setia
Rukun Negara kita
Panduan hidup kami semua

Di bidang pembangunan
Kami tetap bersama
Membantu, membina
Negara yang tercinta

Amanah yang diberi
Kami tak persiakan
Apa yang kami janji
Tunai tetap kami tunaikan


Credit to Google

0 comments:

Post a Comment