Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Saturday, July 27, 2013

Jantan konon!

   Alhamdulillah, telah pun selamat berbuka puasa dengan emak dan ayah walau pun agak sibuk dengan urusan menjahit langsir.Sibuk sangat sampai sehelai je yang siap hari ni.Hahahaha  Hari ni berbuka puasa dengan siakap bakar, kubis tumis air, sambal belacan style ayah, dan telur dadar.Air cikung dan cendol yang aduhai, sedap tak terkata!Cukup lemak dan manisnya.Mudah-mudahan berkat rezeki penjual cendol tu sebab jual cendol yang murah dan sangat sedap.

   Bercakap tentang penjual cendol dan yang sewaktu dengannya, tak kiralah jual murtabak ke, jual lauk-pauk ke,aku nak sentuh sikit tentang kualiti dan kebersihan  makanan yang dijual.Ada sekali tu aku beli nasi lemak dengan lauk telur rebus.Bila time nak berbuka tu, dah berlendir!Tak taulah pukul berapa penjual tu masak.Aku juga perhatikan kebanyakan makanan yang dijual tu tak bertutup.Lalat malah langau pun ada terutama di gerai seorang kakak dari pantai timur yang ada jual satar, akok, keli, laksam, nasi kerabu dan nasi dagang.Lalat penuh tapi penjual tu selamba je biar!Tak selera nak beli.

   Nasib baiklah ada juga penjual yang sangat menjaga kebersihan.Bukan setakat si penjual tu punyalah pakai kemas dan bersih, tapi gerai dia pun tip top.Menu yang dijual tu menu ayam juga iaitu ayam berempah tapi seekor lalat pun tak de.Makanan dia pun bersih.Tambah markah lagi sebab cara menghidang pun cantik.Makanan gerenti tak basi sebab dimasak panas-panas.Tapi kadang-kadang aku kesian pada penjual tu dan 2 orang kawannya.Bukan kesian sebab cacat ke apa tapi kesian sebab dia orang kena ejek p****n.Pada akulah, walau pun dia orang tak serupa orang normal, tapi usaha gigih dia orang sangat mengkagumkan.Walau pun dia orang p****n, dia orang lebih tinggi tahapnya di mata Allah kerana usaha keras mencari rezeki halal.Bukan macam setengah-setengah lelaki yang konon jantan tu.Cakap je jantan tapi beli rokok pun mintak duit bini.Kan?Memang dasar muka tak malu!

Macam nilah sebijik rupa ayam berempah yang adik-adik p****n tu jual.
Yang ni dapur dinda punya.

0 comments:

Let's have a break!