Sunday, July 7, 2013

Jangan menilai buku ikut kulitnya.

   Tajuk terjemahan dari 'Don't judge a book by its cover' yang sangat dekat dengan mentaliti masyarakat kita.Maknanya, sangat biasa di kalangan masyarakat kita untuk menilai seseorang dengan hanya melihat luaran saja.Contoh paling dekat adalah diri aku sendiri.Tengah hari semalam, aku terlihat seorang perempuan cantik, berseluar pendek dengan baju tak berlengan.Dalam hati terus terlintas, tak de agama ke perempuan tu sebab pakai baju punyalah seksi? 

   Tapi, bila aku lihat, gadis tu rupa-rupanya sedang memegang telekung dan sedang menuju masjid berhampiran, aku rasa malu sendiri.Iyelah, entah-entah dia lebih rajin solat dari aku.Entah-entah iman dia lebih tebal dari aku.Memang betul dia pakai seksi, yang sah-sah melanggar hukum Allah, tapi mungkin satu hari nanti dia insaf dan menutup aurat, lalu Allah letakkan tarafnya lebih tinggi dari seorang ustazah.Mana kita tahu, kan?Jadi kesimpulannya, aku perlu mengajar diri aku sendiri supaya jangan terlalu mudah menilai seseorang dengan hanya melihat 'kulitnya' saja.


Gambar Google

Manisnya budak ni bertudung.
Sejuk mata memandang.


0 comments:

Post a Comment