Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Wednesday, December 30, 2015

Cantiknya si Mira Filzah

   Dah tamat pun cerita AKULAH BALQIS petang semalam.Sebenarnya aku kurang minat menonton drama Melayu.Maaf, bukan nak rendahkan drama Melayu tapi memang aku kurang minat.AKULAH BALQIS ni pun aku ikuti dari siri pertama kerana barisan pelakonnya yang hebat.Terutama si PUTERI BALQIS AZIZI.Tambah lagi dengan Aeril Zafril, Nabila Huda, Fazlina Dato' Ahmad Daud dan Si Ju tu sama entah nama dia, yang aku label sebagai pelakon gred A.

   Bila tamat siri AKULAH BALQIS, cuba juga menonton cerita yang baru, CINTA SI WEDDING PLANNER  tapi nampaknya siri pertama tak berjaya mengikat minat aku.Tak pelah.Ramai lagi peminat drama Melayu yang menonton.Bagi yang mula lekat di depan TV untuk menonton CINTA SI WEDDING PLANNER ni, jangan sampai lupa kewajipan yang utama.Ala yang 3 rakaat tu.Tentu lepas ni makin popular si cantik manis MIRA FILZAH.

Gambar Cun Mira Filzah - Pelakon Cinta Si Wedding Planner

Gambar MIRA FILZAH di blog HASRUL HASSAN.
Hui!!Memang cantik anak dara ni.

Monday, December 28, 2015

Kenali itik tak bertelur tapi tak mandul

   Banyak-banyak itik, itik apa yang tak boleh bertelur? Zaman aku kecik-kecik dulu, pernah makan itik ni tapi dah berzaman tak jumpa.Pagi ni, alhamdulillah... dapat merasa kembali itik datang dari zaman kanak-kanak.Jumpa bukan di pasar atau di supermarket, tapi jumpa di bilik mesyuarat. Itik khas datang dari Kelantan.Oklah... Sekejap je lagi mesyuarat akan bermula.Kalau semalam, tamat pada jam 2 petang, hari ni mesyuarat tamat pada jam 4.30 petang.Jadi kena sedia mental dan fizikal.Sementara tu, meh aku tunjukkan gambar itik yang tak bertelur tu.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Image result for ubi itik
Gambar Google ye.

Tada!!!!
Inilah itik yang tak  bertelur tapi tak mandul tau..Itik ubi yang bernama UBI ITIK




Sunday, December 27, 2015

Kenapa air mata masin


   Ramai yang tahu yang air mata rasanya masin.Tetapi kenapa rasa masin?Adakah ia serupa dengan peluh?Kenapa mata tak pedih sedangkan kalau termasuk air garam atau air laut mesti pedih.Ha... Kena cari maklumat ni.Tapi untuk sementara, kita kongsi apa BILLY tentang kenapa air mata rasanya masin.

   Air mata berasa masin kerana memang kandungannya yang meliputi leusinenkefalin, adrenokortikotropik, dan prolaktin serta beberapa elektrolit, protein pengikat lemak dan Imunoglobulin A yang keseluruhannya menghasilkan rasa masin.

Di mana fungsi utama dari keseluruhannya ialah menjaga kondisi mata agar tetap stabil. Protein pengikat lemak itu sendiri membuat lapisan terluar yang terdiri dari lapisan lemak yang fungsinya melindungi kelembaban mata supaya tetap stabil.

   Tiba-tiba air mata termasuk mulut.Alamak!Tawarnya!Kenapa tak masin?Adakah kerana disebabkan oleh tangisan tanpa emosi?Menarik juga untuk dikaji.Dan kenapa bila air mata nak keluar, rasa sakit sangat di mata seolah-olah nak terkeluar biji mata?Kena google juga cari jawapannya.



Image result for kenapa air mata masin

What Mary says....

Do not stand at my grave and weep.
I am not there, I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on the ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
When you awaken in the morning hush,
I am the swift, uplifting rush
of quiet birds in circled flight.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry;
I am not there, I did not die.
.... Mary Elizabeth Frye 1932

My Baby

   Mata tak boleh lena.Tiba-tiba teringin pulak menonton program My Baby.Bukan program Bahasa Inggeris tapi, Korea.Menarik rupanya program ni.Dengan macam-macam keletah anak-anak bermain sambil belajar.Rasanya kalau dibuat versi Malaysia tentu menarik.Teringin juga nak tengok keletah anak-anak selebriti Malaysia contohnya anak Che Ta, anak Scha, anak Aeril Zafril dan ramai lagilah... 

Image result for my baby korean show

Pipi tembam macam pau.

Tolong jangan ganggu

   Hari ini,27 Disember 2015, bermulalah tugas untuk tahun 2016.Seperti biasa, tugas dimulakan dengan mesyuarat.Bukan satu, tapi macam-macam sesyuarat.Kemudian diikuti dengan pendaftaran pelajar tingkatan 1 hingga 5.Aku mesti sediakan mental dan fizikal yang kuat kerana aku ingin menjadi sepohon durian yang gagah bukan pokok taugeh yang lemah!Kau ganggulah aku.Takkan ku endah!Daripada susah hati fikirkan masalah yang tak sudah, baik aku cari alat-alat tulis yang bersepah!Tahun ni, aku berazam untuk berjimat-cermat jadi aku gunakan apa yang ada.Kalau kotor, aku basuh.Ahamdulillah...



Tiga beg penting dah siap basuh.

p/s:Jangan ganggu aku.Kalau tidak, aku cucuk mata tu dengan pen bagi potek!

   

Friday, December 25, 2015

Ranking 6!Fu yoo!

   Dah dekat setahun blog aku ni terbiar.Bila dah boleh blogging balik, rasa takut-takut pulak nak update apa-apa di layout.Teringin tukar header, tukar itu, tukar ini.Tapi risau tersilap edit code.Habis ke laut nanti jadinya.Jadi, untuk sementara waktu, aku tukar header dan apa yang patut je lah dulu.Sambil tu, aku tekan Alexa ranking.Maklumlah masa aktif gila-gila dulu, tiap masa nak check ranking.Jadi aku checklah juga.Hasilnya?Seperti di bawah...


   Nampak tak ranking tu? No 6 dalam Malaysia!Hahaha!Tapi berangan je lah.Dah sah follower pun makin kurang.Nafas pun sekejap ok sekejap semput.Mustahil ranking 6.Kalau 6000, mungkinlah.. Hihihi....

Cantiknya Nabila Huda bernikah ...

   Alhamdulillah... Di penghujung tahun 2015 ni, NABILA HUDA SUHAIMI akhirnya bertemu jodoh untuk kali ke dua setelah 4 tahun sendiri.Aku baca di LULU CALDINA,Nabila atau Abil selamat bernikah dengan seorang pengusaha restoran bernama Mohd Izwan Johar ,pada hari Jumaat(hari ni ke@25 Disember 2015) jam 9.20 pagi di Masjid Sultan Sallehuddin Aziz Shah.Syukursangat-sangat lebih-lebih lagi bila melihat pakaian nikah Abil yang simple tapi cantik dan menutup aurat.

   Abil dinikahkan sendiri oleh ayahnya iaitu Suhaimi Abd Rahman atau Amy Search dengan mas kahwin berjumlah RM300.Aku sangat kagum dengan bakat lakonan Abil.Terkini siri AKULAH BALQIS yang sedang ditayangkan di TV3 setiap Isnin hingga Khamis.Mudah-mudahan, dengan perkahwinan kedua ini, Abil hidup berbahagia hingga ke jannah dan dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah... Tahniah Abil.


image1

Abil yang cantik berbaju nikah.Malahan tanpa secalit make up pun Abil  memang cantik.

Petua sembuhkan migrain...

   Bila BEN ASHAARI sebut tentang migrain, aku teringat pengalaman aku sendiri...Berperang dengan migrain sejak di tingkatan 5.Bila migrain menyerang, oleh kerana sakit tak tertanggung, aku pernah hantuk kepala di dinding.Nasib baik tak mengong!Err... nasib baik mengong sikit je!Hihihi!Sampailah aku ke Maktab Perguruan Ilmu Khas (Sekarang Institut Perguruan Ilmu Khas), aku menderita kerana migrain.Bila jumpa doktor, doktor beri nasihat untuk elakkan perkara yang boleh buatkan aku migrain.Antaranya tak boleh minum nescafe, kopi, teh, makan coklat, minum milo dan yang paling penting tak boleh stress!

   Aku cuba elakkan juga punca-punca migrain tu tapi ia menyerang juga.Tiap kali ia menyerang, aku telan pain killer.Tiap kali tu juga, aku rasa macam nak tercabut kepala aku berkungfu dengan migrain.Dengan kuasa Allah yang maha esa, suatu hari tu aku terfikir untuk telefon Mama Juwie ( Allahyarham Mama Juwie), seorang wartawan hiburan.Aku pun tak tau kenapa tiba-tiba teringat nak minta nasihat Mama Juwie.Yang aku ingat masa tu, aku betul-betul dah habis ikhtiar nak menghalau migrain yang asyik menyerang.

   Alhamdulillah... sekali dail je, aku dapat bercakap dengan Mama Juwie.No tel tu aku dapat dari sebuah majalah tapi aku dah tak ingat dah majalah apa.Aku ceritakan semua masalah aku pada Mama Juwie.Subhanallah...Walau pun Mama Juwie tak kenal aku, dengan suaranya yang cukup lembut, beliau nasihatkan aku macam-macam.Mama Juwie beri aku petua supaya dapat aku nyahkan migrain yang tak malu asyik datang bertandang.Mama Juwie kata, itu cuma petua sebagai ikhtiar.Yang menyembuhkan adalah Allh s.w.t.Suara Mama Juwie yang lembut, bagai air mengalir di gurun aku rasakan...

   Mulai hari itu, aku pun amalkan petua yang diberikan.Alhamdulillah... setelah seminggu, ia mula menampakkan hasil.Hingga sekarang setelah lebih lima belas tahun peristiwa tu berlalu, aku dah jarang sangat berperang dengan migrain.Cuma kadang-kadang sakit kepala biasa kerana sering jadi burung hantu kerana aku jenis yang susah tidur malam.Hingga hari ini, aku terhutang budi kepada Allahyarham Mama Juwie kerana bukan sekadar petua menghambat migrain yang diberi tetapi petua untuk menjadi makhluk Allah yang sentiasa redha... Terima masih Mama Juwie dan doaku moga dirimu di bawah lindungan Allah yang maha esa di alam sana. Al Fatihah untuk Mama Juwie.

Image result for mama juwie

   Kepada yang ingin mencuba petua Mama Juwie,begini caranya... Setelah kita mandi bersih-bersih, dah hilang semua sabun atau segala kotoran di badan, kita duduk mencangkung dan rapatkan peha betul-betul.Jirus air yang betul-betul bersih di kepala dan bacalah selawat 3 kali dan niat untuk mohon sembuhkan migrain.Pastikan air jirusan terakhir yang bersih tu bertakung di peha.Kemudian guna tangan dan ambil air di peha tu dan minum sedikit.Buat 7 subuh berturut-turut sebelum solat subuh.Inshaallah.. dengan kuasaNya, migrain akan sembuh.

Nak jadi blogger sepenuh masa?

   Baru je menjenguk blogger terkenal Ben Ashaari. Ben menulis tentang berhenti kerja dan menjadi blogger sepenuh masa.Pada pendapat aku, ok je kalau kita betul-betul ada komitmen, ada ilmu untuk jadi blogger sepenuh masa dan sedia menanggung risiko.Maklumlah bukan mudah nak jadi blogger sepenuh masa untuk menampung hidup.Kalau setakat seribu sebulan, kena fikir beribu kalilah sebelum letak jawatan.Kalau gaji sbulan mencecah RM5k, tiba-tiba jadi blogger, cuma dapat RM2k, tentu susah nak survive.Tambah lagi dengan keadaan sekarang yang serba-serbi mahal.Tapi kalau teringin juga nak jadi blogger sepenuh masa, silakanlah.... ( Asal ada duit back up 5,6 ribu dalam akaun untuk sara hidup sementara blog boleh beri hasil)

Thursday, December 24, 2015

Pernah jadi kawan syaitan...

   Hari ini Khamis, 24 Disember 2015 bersamaan dengan 12 Rabiulawal,hari kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.Tu intro je.Aku tak cukup ilmu untuk bercakap tentang maulidurrasul.Jadi aku cerita tentang apa yang aku rasa jelah.

   Lebih kurang seminggu je lagi, sesi persekolahan 2016 akan bermula.Bukan setakat budak-budak, cikgu budak-budak pun teruja nak mula sesi baru.Teruja nak tau, kelas apa yang akan diajar.Nak tau lengkap tentang jadual.Tugas-tugas lain aku dah tau kerana dah selesai cetak sendiri BUKU PENGURUSAN SEKOLAH.Boleh tahan berat juga tugas yang akan aku tanggung.Moga-moga aku boleh menjadi pokok duian yang tabah,kuat dan sihat walau pun tak minum susu cap Junjung!

   Sejak mula mengajar, setiap kali nak mula sesi persekolahan baru, aku mesti shopping barang-barang sekolah yang baru.Pen, pensil, pemadam, correction tape, sticker, sampul buku, bekas pensel, marker pen, duster, highlighter, beg dan macam-macam lagilah.Tapi, tahun ini aku berazam hanya akan beli barang-barang yang betul-betul tak de.Bukan apa, sebagai langkah berjimat cermat.Lagipun bila aku bongkar stor, rupa-rupanya berlambak barang-barang yang masih elok dan boleh digunakan.Malahan, ada yang masih dalam plastik!Rasa berdosa pulak jadi kawan syaitan sebab membazir.

   Oklah..Aku nak sambung siapkan  RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN @ RPT untuk subjek Bahasa Inggeris yang aku ajar.Selain tu, modul pun aku belum siapkan.Semua untuk ersediaan tahun depan supaya anak-anak didik aku berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan walau pun ibu bapa tak pernah ucapkan terima kasih pun.

Image result for alat tulis
Gambar Google

   Kalau dulu, inilah kerja aku sebelum mula sesi baru persekolahan.Shopping alat-alat tulis. Kepada ibu bapa yang baru je nak merasa pengalaman beli alat-alat tulis untuk anak yang baru masuk sekolah, aku nasihatkan, pandai-pandailah jimat.Bukan apa, semua nampak ok tapi fikir tentang perlu atau tidak.Kalau tak silap, tak lama lagi blogger sifu BEN ASHAARI, pun mula kena fikir pasal membeli alat tulis untuk Qhaliff yang makin bijak.



Wednesday, December 23, 2015

Mahalnya!!!

   Aku baru je balik dari kedai.Cari kertas A4 untuk kerja-kerja sebelum sesi persekolahan bermula.Biasanya aku jenis tak kisah.Ambik, bayar dan tak fikir tentang harga.Tetapi sejak akhir-akhir ini, dek kerana ramai sangat yang mengeluh harga barang naik, aku pun mula berkira.Bukan cerewet tapi aku pun nak jadi pengguna yang bijak.  Jadi, sebelum balik, aku tengok harga satu rim kertas A4 putih dengan berat setiap helai 80 gram, berjumlah 500 helai adalah RM15.90!Jangkaan otakku yang bendul mungkin anggaran RM12 je.Rupa-rupanya?Kertas A4 jenama Double A ni mungkin mahal kot?Bisik otakku.patutlah makin ramai orang yang merungut pasal harga mahal.Mmm..... Apa nak buat.Redha je lah sambil fikir untuk mula berjimat-cermat.


Image result for double a a4 paper price

Inilah jenisnya.Patutlah pihak sekolah minta print sendiri BUKU PENGURUSAN SEKOLAH. Seorang guru 150 mukasurat, kalau 200 orang guru?
MAHAI sungguh!!!!

Tuesday, December 22, 2015

Berendam macam badak!

   Selesai majlis merisik dan bertunang pada 10 Disember 2015, aku dan adik-beradikku serta keluarga masing-masing bertolak ke Port Dickson untuk bercuti.Saja plan getaway ramai-ramai setelah letih dengan macam-macam urusan sepanjang 2015.Anak-anak seronok bukan main.Selepas check in, masing-masing sibuk meninjau bilik-bilik.Wah!Mewah sungguh dengan bath tub dan jakuzi.Ruang rehat menonton TV pun luas dan selesa.Swimming pool pun bagai melambai-lambai!

   Aktiviti macam biasalah...Anak-anak dok berendam berjam-jam macam badak dalam swimming pool.Ops!Bapak-bapak budak pun.Manakala ibu-ibu sibuk di dapur menyediakan macam-macam menu hidangan.Yang seronoknya angah, adik emak dan anak serta menantu dan cucunya pun ikut sama.Selain berendam dalam kolam, aktiviti lain adalah memancing, mencari remis di pantai dan sembang-sembang.


   Sempat juga ke Blue Lagoon berhampiran... Kebetulan, ada shooting untuk video clip lagu mandarin di pantai depan banglo penginapan..Sempatlah sekodeng amoi cantik jadi heroin.Jalan tepi pantai dengan gown pendek dan bulu mata panjang 2 inci serta kasut tumit 4 inci. 


   Ibu-ibu sempat singgah shopping ikan dan bahan basah di pasar Port Dickson.Oh ya.Tak lupa juga beli jering pembuka selera.Cuti-cuti juga tapi makan kena betul.Kami beli ayam,ikan, sayur pucuk paku dan gelang.Gelang?Aah..Kakak aku beli gelang comel di pasar.Jadilah untuk kenang-kenangan.


   Malam tu kebetulan final Piala Malaysia antara Kedah dan Selangor.Apa lagi.Penuhlah ruang menonton TV.Walau pun JDT tak ke final, bersemangat juga masing-masing menyokong Kedah atau Selangor.Aku?Aku dok dalam bilik je layan whatsapp kawan-kawan dan anak-anak murid yang sibuk tanya macam-macam.Ye..Pm dari parents juga terpaksa aku layan.Tak pe lah...


   Setelah 3 hari 2 malam, kami pun berangkat balik ke Pasir Gudang.Sebelum tu sempat singgah di pantai Teluk Kemang.Cadang nak singgah sekejap je tapi makan jam jugalah.Oklah... Dapat makan cendol RM2 dan coconut shake yang lazat.Wah!Ramai sungguh orang.Tak macam sepuluh tahun dulu.Kuda pun dah makin cantik.Kemudian kami pun bertolak balik.Cabaran sungguh kerana hujan lebat sepanjang perjalanan hingga ke Pasir Gudang.Walau bagaimanapun, alhamdulillah.... kami selamat tiba.Tahun depan, bolehlah plan ke tempat lain pulak.



   

   

Buku Pengurusan Sekolah 2016 dan durian

   Alhamdulillah...Setelah hampir tiga jam aku bertemankan CIK LENOVO aku yang mula berkhidmat pada tahun 2010, aku berjaya mencetak lebih kurang 150 helai BUKU PENGURUSAN SEKOLAH TAHUN 2016.I feel impressed!Bukan semata-mata jumlah helaiannya yang banyak, tetapi juga kerana kualiti dan cukup lengkap.Tahniah kepada AJK yang terlibat.Pendek kata dari A hingga Z, aku boleh rujuk BUKU PENGURUSAN SEKOLAH 2016 ini untuk memudahkan tugas sepanjang tahun 2016.

   Dengan kata lain, buku berkenaan menghidupkan semula semangat aku untuk berbakti pada anak bangsa di tahun hadapan.Kalau tak, rasa macam nak pencen je.Oh ya!Bagi bukan warga pendidik, ingin aku jelaskan bahawa BUKU PENGURUSAN SEKOLAH adalah buku wajib setiap awal tahun.Kalau dulu, ia akan diedarkan di hari pertama mesyuarat guru yang biasanya dibuat selepas Krismas.Tetapi mulai dua tahun lepas, kami boleh mencetak buku tersebut melalui email. Kami para guru memang tertunggu-tunggu kemunculan buku berkenaan untuk mengetahui tugas-tugas yang akan dipertanggung jawabkan.Surprise gitu!

   Untuk tahun 2016, nampaknya berat juga tugas terpikul di bahuku.Enam tugas utama yang merangkumi setiap bidang.Tugas-tugas kecil, aku tak sempat kira lagi.Aku terima seadanya dengan azam untuk menjadi lebih baik baik dari tahun-tahun sudah.Andai 2013,2014 dan 2015 aku umpama taugeh, tahun hadapan aku ingin menjadi pokok durian yang tak mudah rebah ditiup angin.Walau pun sukar mengeluarkan  buah yang penuh duri, akhirnya berjaya menghasilkan durian yang aduhai.... lemak berkrim harum serantau!Biarpun usia mungkin tak sampai setahun, selagi hayat dikandung badan, aku tetap berazam untuk menghasilkan durian!Doakan aku ye!

   Berbalik kepada BUKU PENGURUSAN SEKOLAH yang aku katakan tadi, aku rasa bersyukur kerana CIK LENOVO aku masih mampu berkhidmat.Harapkan yang baru... mmmm..... asyik mogok je.Kepada teman-teman setugas yang pm minta aku tolong fotostat, aku susun sepuluh jari kerana tak mampu aku tunaikan kerana alasan tertentu.Print sendiri tau dan rasakan pengalaman bangun duduk bangun duduk lebih sepuluh kali untuk melengkapkan segala isi BUKU PENGURUSAN SEKOLAH yang diemailkan.Lagipun, kalau asyik bergantung pada orang lain, macam mana nak mahir IT?Kan?Ok...aku undur diri dulu untuk semak dan susun helaian yang aku dah cetak.Esok boleh hantar untuk binding.


Image result for durian

Oh durian!Nak jadi macam pokok durian. Tak mudah tumbang ditiup angin.

   

Selamat bertunang

   Yes!Setelah lama tak bersiaran, aku kembali lagi.Untuk entry kali ini, aku nak kongsi pengalaman pergi meminang dan bercuti dengan family; kakak-kakak dan adik-adik bersama anak-anak saudara dan pakcikku, adik angah dan sepupuku.Ramai kan?Alhamdulillah.... Aku tiga beradik bertolak dari Johor pada hari Khamis, 10 Disember jam 8 pagi dan tiba di Shah Alam lebih kurang pukul 1 tengah hari.

   Aku cuak juga kerana itulah kali pertama anak dara aku memandu solo untuk jarak yang jauh.Main guna waze dan whatsapp jarak jauh dengan adik aku di Shah Alam untuk tunjuk arah.Yang seronoknya guna walkie talkie sepanjang perjalanan.Cuaca cerah sampailah di Shah Alam. Lebih kurang 3 petang angah, adik mak sampai dari Kluang bersama anak,menantu dan cucu.Makin meriahlah rumah adik aku,Mimi.Petang tu juga buat dua biji kek karot.Sebiji untuk santapan adik beradik dan sebiji lagi untuk hantaran pertunangan anak saudara malam itu.

   Lebih kurang jam 8 malam, kami memulakan langkah untuk meminang.Jarak tak jauh antara Shah Alam dan Klang.Calon mempelai perempuan berasal dari Klang tetapi menetap di Sabah bersama kakak.Malam itu, kami disambut oleh orang-orang Sabah, ibu dan bapa abang ipar bakal mempelai perempuan, yang kebetulan sedang bercuti di semenanjung.Alhamdulillah, adik aku, Mimi dapat menyampaikan hajat kakak sulung kami untuk bermenantukan orang Sabah.Selesai majlis, kami dijamu nasi dengan lauk-lauk Sabah.Selepas sesi bergambar untuk kenang-kenangan, kami pun beredar pulang dengan hati berbunga-bunga.Maklum...esok kami akan bercuti anak-beranak...




   




Alhamdulillah... Selamat bertunang ye...Afif dan Nurjannah.

Let's have a break!