Thursday, October 31, 2019

Hatiku sekeras batu

   Syukur alhamdulillah... Untuk kesekian kalinya aku berada di dewan sekolahku bersama anak-anak tingkatan 1 dan 2.Perhimpunan harian sekolah bermula jam 12.15 pm.Biasanya dimulakan dengan doa dan diikuti bacaan Al Mathurat dan Yaasin.Kadang-kadang ada bacaan tahlil atau selawat-selawat ats nabi.Semuanya diuruskan oleh anak-anak pengawas surau.

   Subhanallah!Betapa jahil dan kecilnya aku kerana aku sendiri tidak sehebat anak-anakku yang mampu menghafal Al Maathurat, Yaasin atau selawat-selawat.Hinanya aku kerana tak mampu menghafal doa-doa atau surah-surah seperti anak-anakkku. Tiba-tiba hati rasa sayu.Meski pun aku tak mampu mengalirkan air mata, air mataku mengalir di sanubariku.Betapa banyak dosa-dosaku di atas muka bumi ini.

   Doa- taubat yang saat ini sedang dipohon menyusuk jauh ke lubuk hatiku.Betapa selama ini hatiku keras dan aku sombong denganMu.Terlalu banyak nimat dan kurniaanMu namun aku masih lagi mempersoalkan mengapa aku terus diuji lagi dan lagi.Sedangkan anak-anakku, kebanyakan adalah dari keluarga berpecah-belah.Keluarga yang sangat sedikit mengamalkan ajaran islam yang sebenar.Namun, anak-anakku ini mampu menjadi seorang islam yang jauh lebih baik dariku.

   Moga Allah berikan ganjaran pahala syurga untuk anak-anakku.Moga Allah berikan pahala buat ustaz dan ustazah di sekolahku yang mampu mendidik anak-anakku menjadi seorang islam yang lebih baik.Mudah-mudahan, Allah akan tetapkan hati anak-anakku untuk terus menjadi seorang muslim yang sejati biar di mana mereka berada dan bagaimana keadaan keluarga mereka.Sedangkan aku sendiri, imanku masih lagi setipis kulit bawang.Masih terlalu mudah untuk tergoda dengan tipu muslihat dunia.

   Sesungguhnya, iman itu tidak diwarisi maka meski pun ayahku seorang yang tinggi ilmu agamanya, aku masih teraba-raba mencari kekuatan untuk tetap istiqamah.Aku masih berperang dengan jiwaku sendiri untuk menjadi sebenar-benarnya muslimah.Sesungguhnya, terlalu besar cubaan Allah untuku namun aku redha. Selagi ada nyawa di badan, aku akan terus berjuang untuk tetap istiqamah. Terima kasih anak-anakku kerana mampu menyentuh hatiku yang sekeras batu.

0 comments:

Post a Comment