Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Thursday, November 22, 2012

Pengantin termuda di Malaysia kahwin Sabtu ini

Berita pagi di SINAR FM :

SEORANG BAPA MENGIZINKAN ANAK GADISNYA
YANG BERUSIA 12 TAHUN MENIKAH DENGAN KEKASIHNYA
YANG BERUSIA 19 TAHUN.
KEBENARAN DIBERI BAGI MENGELAKKAN
PASANGAN KEKASIH TERSEBUT MELAKUKAN
PERKARA-PERKARA TERLARANG.
MEREKA AKAN MENIKAH SABTU INI SELEPAS MENDAPAT KEBENARAN MAHKAMAH

Respon aku:
1.   Alhamdulillah..... bertambah masjid.Tapi, macam mana budak tu nak sekolah nanti?Terus berhenti sekolah ke?

2.Budak umur 12 tahun sangatlah tidak matang.Emak ayah dah tiada 'kuasa' ke untuk menarik balik anak tersebut 'ke landasan yang normal'?

3.Adakah ini tanda-tanda bahwa emak ayah langsung tak diendah oleh anak-anak maka ikut sesedap rasa deme je nak buat apa-apa.

4.Macam manalah budak baru 12 tahun dah 'terjumpa' kekasih hati?Adakah kerana pergaulan terlalu bebas serta kurangnya pemantauan emak ayah?

Kesimpulan aku:
Kalau benar budak tu dah cukup matang walau pun umur baru 12 tahun dan benar-benar tak  boleh berpisah dengan kekasih hati, maka elok sangatlah mereka dinikahkan.Lepas menikah, ha... pandai-pandailah sendiri.
Jangan pulak nanti menangis jumpa emak ayah,
sebab tak sanggup lagi ' makan itu cinta!'

APA PUN, 
SELAMAT PENGANTIN BARU YE NAK!

Ala.... Lambat sangatlah abang apek suratkhabar!

7 comments:

aizamia3 said...

kita doakanlah yang terbaik buat pasangan itu.. moga kekal bahagia insyaAllah..

FARAH deeb said...

Betul tu. Kalau dah rasa dah boleh menikah, means dah boleh lah nak survive hidup ni kan? So lepas ni harapnya takde la balik umah mak ayah bile gaduh huhuu... (taujelah umo2 cenggitu biasenya kuat majuk! Darah mude le katekan ek!)
My latest Entry :)
10 Perkara Yang Hanya Ada di Saujana Utama

PaPa Blogger said...

tak kan isu kahwin awal ni akan menjadi tren budak sekolah lak?? adoi.. Pening3...

Jom join segmen ni...

http://azmengs.blogspot.com/2012/11/segmen-bloglist-disember-papa-blogger.html

Norhaizan hakim said...

Bukankah lebih elok pasangan ini diberi kaunselling oleh mereka yg berkelayakan.
(ketika umur begini kak zan masih main anak patung dan berkejar=kejar dgn kawan2 di padang!)

Kak yon said...

mungkin emak bapak sibuk dengan urusan sendiri sampai dah tak mampu menguruskan kebajikan,tingkahlaku dan perasaan anak.nak cepat lepaskan tamggungjawab.apa yang budak umur 12 tahun mampu lakukan?..huhuh.
zaman dah berbalik kebelakang..

lady scooter said...

elok lah tu nikah kalau dah sampai seru... lepas nih pandai2 la uruskan kehidupan sendiri.. jgan esok2 balik memeningkan kepala emak abah sudahlah...*wink..

ketikketok said...

semoga berkekalan jodohnya...jom semarak cinta di Galeri Malam Pertama Cameron Highlands hanya di MARDI Station CH

Let's have a break!