Kantin Jual Kuih

Warga sekolah

Jom singgah kantin!

Check me out

Wednesday, December 11, 2013

Konvo Siri 4 :Robot Mauritania vs gergasi Sudan.

   Untuk siri ke 4 ni, aku nak cerita tentang Mauritania dan Sudan. M A U R I T A N I A tau bukan Mauritius. Sambil cerita tu, aku tunjuk gambar-gambar menarik supaya lebih jelas.Tapi, maaflah.Aku guna khidmat LG Cookie tok kadok aku tu je.


   Budak nampak skema tu lah yang bertugas beri keterangan tentang negara Mauritania.Nak kata tak ramah, ramah tapi ramah yang macam robot tu.Bercakap tak berhenti sampai aku rasa macam aku ter'on' butang bagi robot bercakap.Punyalah dia menghafal sampai mengantuk mata aku.Tapi, aku angkat topi pada usahanya.English dia pun boleh tahan.Sebelum ni aku tak tahu pun di mana MAURITANIA.Mauritania ni rupa-rupanya ada industri pertanian dan perikanan.Fuyooo!



Yang ini pulak pakaian tradisional lelaki Mauritania.Bayangkan ye.Kalau dia orang ke laut pakai macam ni?Agak-agak dapat ikan tak?



Cuba teka yang ini apa?

Dah teka?

Tak dapat?

Ok!

Aku jawab.

Inilah bantal Mauritania.

   Kulit bantal yang cantik ni diperbuat daripada kulit.Kalau tak silap, kulit lembu.Kemudian, dilukis dan diwarnakan menggunakan warna asli dari pokok.Pokok apa?Tak sempat nak tanya sebab budak tu bercakap tak de stop!Isinya bukan kekabu tetapi bulu itik.Best kan?



Yang ini pulak permainan tradisional Muritania.Cara main lebih kurang congkak.Cuma yang ini guna kayu.



   Sekarang kita cerita pasal Sudan pulak.Kali pertama aku nampak 'budak tinggi 'ala-ala gergasi 'ni, terkejut aku.Bila tanya, 'budak tinggi' tu kata, ramai orang Sudan yang tinggi-tinggi. Iye ke?Di booth Sudan ni, aku tak sempat interview lama-lama sebab masa tak mengizinkan.Cewah.... Hehehehe....Jadi, ini jelah yang aku dapat kongsi.Ops!Cuba tengok kulit buaya tu?Cantik juga kan?



   Yang ni aku lupalah. Di booth Sudan juga kot.Kulit ular sawa tu cantik sangat.Kulit ular digunakan secara meluas untuk kegunaan harian.Uaaahhhh(Menguap sambil tutup mulut.Tanda mata dah mengantuk) Untuk siri ke 5, aku nak cerita pasal Afghanistan, Algeria dan Afrika Selatan pulak.Boleh?Bolehlah...

* BERSAMBUNG*






1 comments:

Idati Malek said...

menarik bila dapat tau tentang adat org lain.

Let's have a break!